Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Telias marknadschef om neddragningarna: "Tufft läge"

Publicerad: 20 Juli 2017, 09:27
Uppdaterad: 21 Juli 2017, 06:22

Lars Axelsson är marknadsdirektör för Telia Sverige.

Hundratals tjänster ska bort när Telia tvingas spara. "Visst är det ett tufft läge", säger Telias marknadsdirektör Lars Axelsson till Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

TeliaLars Axelsson

Telias delårsrapport som släpptes på torsdagen var ingen rolig historia. Förra året gjorde bolaget en vinst på närmare 3 700 miljoner kronor under det andra kvartalet. I år var motsvarande siffra jämförelsevis blygsamma 1 359 miljoner kronor för samma tidsperiod.

I samband med att rapporten presenterades meddelade Telia att företaget kommer tvingas genomföra ett omfattande sparpaket för att få ekonomin att gå ihop. För att få ner kostanderna kommer totalt 850 tjänster, varav omkring 600 i Sverige, att kapas.

Vissa av nedskärningarna ska, enligt Telia, redan vara gjorda.

Lars Axelsson är marknadschef på Telia Sverige. I ett mejl till Dagens Media konstaterar han att företaget just nu befinner sig i en besvärlig situation.

"Visst är det ett tufft läge då vi tvingas till besparingar och kostnadsneddragningar", skriver han.

Angående hur hans egna avdelning påverkas av torsdagens besked skriver Lars Axelsson:

"Vi har under tiden sedan jag kom hit jobbat med att strukturera om vår marknadsfunktion. Både strukturellt och utifrån kompetens.  Det arbetet fortsätter och kommer inte att påverkas av de kostnadsbesparingar som redan görs och kommer att genomföras."

Han fortsätter:

"På kort sikt kommer vi självklart att tvingas att prioritera bland alla de aktiviteter som ligger i den långsiktiga planen, vilket är trist då det ligger massor av intressanta utspel som är bra för våra kunder. Men vi jobbar med det vi har och gör det bästa utifrån situationen."

Mikaela Åkerman

Mikaela.Akerman@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

TeliaLars Axelsson

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev