Telia lanserar tech-kollektion mot näthat

Modedesignern Ida Sjöstedt i samarbete med Telia. Foto:Telia

Modedesignern Ida Sjöstedt signerar telejättens nya "Fahion against hate"-satsning.

Idag har Telia premiär för en limiterad tech-kollektion mot näthat – "Fashion against hate by Ida Sjöstedt".

Samarbetet mellan Ida Sjöstedt och Telejätten har mynnat ut i en modekollektion som pryds av ett gyllene fredshjärta och går i linje med den namnkunniga modedesignerns egen vårkollektion, skriver Telia i ett pressmeddelande.

-  Näthat är något som är ständigt närvarande i allas vardag och som marknadsledare är det viktigt för oss att ta ansvar och tydlig ställning i dessa viktiga frågor. Genom samarbetet med Ida Sjöstedt hoppas vi kunna fortsätta inspirera till förändring och bidra till att göra internet till en kärleksfullare plats, säger Hélène Barnekow som är Telias Sverige-vd.

Modesatsningen är en fortsättning på Telias arbete för ett schysstare klimat på nätet. Som Dagens Media tidigare berättat så  lanserades 2016 kampanjen #Hatahat – bland annat i samarbete med artisterna Magnus Karlsson och Molly Sandén – som fick ett stort genomslag. 

Som en del av Telias kampanj "Hata hat" erbjöds kunderna fri surf på vissa sociala medier även efter att surfpotten tagit slut. Det fick telecomjätten att hamna i blåsväder, eftersom det bryter mot EU:s regler om ett fritt och öppet internet. Läs mer om det här.

Kollektionen "Fashion against hate - by Ida Sjöstedt"  kommer ut i Telias butiker den 1 mars och online den 2 mars. Kollektionen består av hörlurar, mobilskal samt ett  förvarings-case för hörlurar. Även en sweatshirt kommer att finnas i begränsad upplaga hos modemagasinet Elle.

Ida Sjöstedt:

– Kärlek, acceptans, gemenskap och inkluderande har alltid varit de viktigaste värdeorden i mitt företagande såväl som skapande. Det kändes därför självklart att jobba med ”Fashion Against Hate" och naturligt att jobba med det gyllene fredshjärtat som även återkommer som symbol i min senaste vårkollektion. En symbol mot hat och för alla fina värden som gör livet värt att leva, IRL såväl som digitalt ute på sociala medier.

Ida Sjöstedt designade bland annat prinsessan Sofias brudklänning, och även många modeprofiler har burit hennes kreationer. Kenza, Marie Serneholt, Ida Rislöw och Rebecca Simonsson är några av dem.

Allt överskott från kampanjen går till Friends och deras arbete mot mobbning, hot och kränkningar på nätet och sociala medier. 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2017-03-01 10.27Uppdaterad 2017-03-01 10.27

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: