Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Tele2 får bakläxa av RO för vilseledande reklam

Tele2 vill undergräva ”myterna” om bredband – men klandras av RO för att vara vilseledande. Anledningen är att Tele2 i en reklam skriver att 100 GB räcker för alla i hushållet att surfa, lyssna på musik och streama film och TV-serier. Det kan inte styrkas, menar RO.


Publicerad 2016-12-02 06:00
Uppdaterad 2016-12-02 08:56

Ämnen i artikeln:

Tele2

Dela artikeln:

I den anmälda helsideannonsen, publicerad i ”Vi i Villa” står: ”Fiber är den enda bredbandslösningen som gäller”. Påståendet följs av gul ruta med texten ”falskt”. Det är en del av en kampanj som ämnar slå hål på myter och göra reklam för Tele2:s erbjudande om bredband med 100 GB data.

”Med 100 GB data i månaden från Tele2 kan alla i hushållet surfa, lyssna på musik och streama film och TV-serier”, står det i annonsen.

Anmälaren menar att detta inte alls stämmer för en modern familj.

”Reklamen är osann. Hela familjen kan inte alls strömma musik, filmer och surfa. Möjligen om man har väldigt liten familj eller väldigt små barn som tittar på vanlig tv. Annars behövs minst dubbla mängden”.

Tele2 delar dock inte den inställningen och menar att det för en normalförbruk​ande familj räcker hela vägen eller långt med 100 GB.

Reklamombudsmannen skriver i sitt beslut att påståendet ”ger intryck av att alla i ett hushåll – vilket ofta kan vara minst fyra personer – kan surfa, lyssna på musik och streama film och tv-serier med 100 GB data”, inte är styrkt och därmed vilseledande.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.