Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

"Tänk dig kameran som en person"

Publicerad: 21 Juni 2016, 12:33
Uppdaterad: 22 Juni 2016, 07:22

CANNES LIONS 2016. Youtube är på plats nere i Cannes och pratar om hur de ser på den framtida utvecklingen inom VR.


Tänkt dig att du står vid en pool. Du tittar upp och ser en trampolin högt över ditt huvud. Sedan en trampolin ännu högre upp och en ännu högre upp. Rätt vad det är finner du dig stående på avsatsen högst upp och blir ombedd att hoppa. De flesta vågar inte ta klivet ut.

Så inleder Clay Bavor, vice vd inom VR Google, sin beskriving av en VR-upplevelse.  – Det är känslan om att vara någon helt annanstans, du tittar inte på VR, du är i VR.

Clay Bavor fortsätter och berättar att man inom några år kommer kunna använda VR till allt möjligt. Hur vi kommunicerar, reser, säljer hus och kommer ihåg saker.

Än så länge har VR inte slagit så stort bland allmänheten och möjligheterna för annonsörer är ännu inte så utvecklad. –När VR sprids till alla människor kommer också annonsörerna att följa efter, säger han.

Jessica Billhart är VR filmskapare och hon berättar hur hon har varit tvungen att tänka om i sättet hon filmar på när hon filmar VR.– Du måste nästan tänka dig kameran som en person och noga tänka på vad du gör. Vi har ett stort ansvar här, när du klickar på "rec" så är det som att personen som kommer uppleva VR sen, är med dig redan nu.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.