Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Sveriges Kvinnolobby: "Ett väldigt förvånande beslut"

Publicerad: 4 Oktober 2016, 08:44
Uppdaterad: 4 Oktober 2016, 11:15

Strippklubben Club Privés bilar inte är sexistiska, enligt RON. Sveriges Kvinnolobbys Clara Berglund rasar: "Allvarligt att utsättas för så extrema bilder som de här".


Ämnen i artikeln:

Sveriges KvinnolobbyReklamombudsmannenSveriges Annonsörer

I januari tidigare i år fällde Reklamombudsmannens (RO) strippklubben Club Privés bilar och fastslog att de var både stötande och könsdiskriminerande.

Förra veckan skrev Dagens Media om att Reklamombudsmannens opiononsnämnd (RON) nu istället friat klubbens bilar, som dock har ett annat motiv än de tidigare, efter anmälan från Sveriges Kvinnolobby. Detta trots att det i beslutet står att man finner att kvinnorna på bilderna, genom sin klädsel, framställs som sexobjekt. Men man skriver även:

"Framställningen av kvinnorna har dock en tydlig koppling till den marknadsförda tjänsten striptease. Inte heller framställ­ningen i övrigt kan anses vara kränkande för kvinnor i allmänhet".

RON:s friande har fått Sveriges Kvinnolobby att reagera. Generalsekreterare Clara Berglund säger till Dagens Media att det här visar på svagheter i det nuvarande självreglerande systemet.

– Vi blev glada när Club Privés bilar fälldes förra gången, eftersom vi tycker att det är så pass allvarligt att människor ska behöva utsättas för så extrema bilder som de här i det offentliga rummet. Det var något som RO själva lyfte fram i det tidigare beslutet. Nu väljer man att göra precis tvärt om, vilket vi tycker är väldigt förvånande. Jag undrar hur de har tänkt.

Clara Berglund menar vidare att det är väldigt problematiskt att ett företag ska komma undan med sexistisk reklam, så länge som produkten i sig är sexistisk.

– Vi har inte fått någon förklaring från RON kring friandet, men vi anser att vi inte kan ha det så att en reklam först fälls och sen frias. Just därför krävs en tydlig lagstiftning mot sexistiskt reklam, en definition av vad det är, och en opartisk myndighet som kan följa upp det.

I ett debattinlägg hos Dagens Media skrev Sveriges Kvinnolobby i förra veckan om att Reklamombudsmannens fällningar inte har någon effekt, och att samma företag gång på gång återkommer med ny sexistisk reklam:

"Det är bara att se till förekomsten av sexistisk reklam för att kunna konstatera att dagens självreglerande system i form av Reklamombudsmannen (RO) inte är verkningsfullt. Vi möts dagligen av sexistisk och stereotyp reklam på internet, på tv och i det offentliga rummet. Ingenting tyder på att omfattningen har eller kommer att minska genom RO:s verksamhet".

Elisabeth Trotzig, Reklamombudsmannen, säger till Dagens Media att hon vill förtydliga att detta beslut inte gäller generellt för alla bilar med stripteasereklam utan en specifik bild som friades av Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON).

– Nämnden fann att kvinnorna visserligen framställs som sexobjekt, men detta har en koppling till den marknadsförda tjänsten striptease. Nämnden kan inte pröva produkter eller tjänster i sig. Därför ansågs inte reklamen gå utöver vad som kan visas i marknadsföring för denna tjänst. Däremot har nämnden två gånger tidigare fällt Club Privés reklam på bilar som könsdiskriminerande, eftersom reklamen i dessa fall ansågs gå utöver vad som är motiverat för att marknadsföra tjänsten.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.