Sveriges Annonsörer: "Vi vill prata med Google om hur de ska agera"

2018-03-12 16:11  
Sveriges Annonsörer vill ha ett möte med Google. Foto: montage (Max Pixel och Sveriges Annonsörer)

Efter den senaste tidens kritik vill Sveriges Annonsörer ha möte med Google för att diskutera frågan om säker varumärkesmiljö. “Man kan konstatera att de inte har tillräckliga rutiner i och med att problemen fortgår,” säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer.

Google befinner sig i ännu en kritikstorm, efter att granskningar i både DN och Expressen visat på hur Google och Youtube tillåter högerextrema grupper såsom Granskning Sverige att sprida sitt material via plattformarna.

Bland annat Jan Scherman har riktat kraftfull kritik mot sökjätten i ett öppet brev som publicerades i Expressen idag.

För annonsörer innebär detta stora risker: annonser riskerar att synas i samband med hatfull eller extremistiskt material i Googles sökresultat och därmed lida varumärkesskada.

Tero Marjamäki, pressansvarig på branschorganisationen Sveriges Annonsörer, berättar för Dagens Media att dialogen med Google har gått varm det senaste året.

 – Man kan konstatera att de inte har tillräckliga rutiner i och med att problemen fortgår, säger han till Dagens Media och fortsätter:  

– Vi försöker få till ett möte med Google, men exakt när och hur det blir av vet jag inte än. Frågan om en säker annonsmiljö är ju lika aktuell nu som för ett år sedan. Vi vill prata om hur de själva ser på problemet och hur de ska agera för att säkerställa att problemen inte händer i framtiden.

För ett år sedan valde flera internationella annonsörer att bojkotta Youtube som annonsplattform, efter att deras annonser dykt upp i samband med stötande, och i vissa fall extremistiskt, innehåll på plattformen. Däribland Pepsi, Walmart och Starbucks.

I Sverige valde Svenska spel att ta bort sin annonsering på Youtube under en period. Och sen dess verkar Google ha bättrat sig.

– Google gjorde förbättringar. De har anställt mer personal, ändrat algoritmer och ändrat hur man köper annonser. Men problemet kvarstår till viss del. Vi vill ha svar på hur de säkerställer att något liknande inte inträffar framöver, säger Tero Marjamäki.

I samband med den senaste kritiken verkar däremot annonsörerna hittills hålla sig lugna.

– Vi har inte hört eller fått några indikationer på att några ska göra som Svenska spel gjorde. Men det är svårt. Det här är inte ett fall som löses på en dag. Vi får se vad som händer framöver, säger han.

Frågan diskuteras och aktualiseras hela tiden, menar Tero Marjamäki. Särskilt i och med granskningar, vilket han tycker är bra.

– Det här är en fråga som inte alls var på agendan för några år sedan, men problemet har ökat och det är viktigt att frågan hålls vid liv.

Christopher Karlsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt