Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

Sveriges Annonsörer: "Reklam ses som tråkigt och störande"

Publicerad: 30 September 2016, 05:00
Uppdaterad: 30 September 2016, 08:59

Här är studien som för första gången avslöjar vad barnen tycker. Trots att de är mer toleranta än vuxna, tycker de flesta kids att det finns för mycket reklam.


Ämnen i artikeln:

Sveriges AnnonsörerNovus

Åtta av tio barn tycker att det finns för mycket reklam, visar en studie som Sveriges Annonsörer har gjort.

För första gången har organisationen tilsammans med Novus kartlagt vad barn i åldern 8-15 tycker och tänker om reklam.

– I flera avseenden ser vi samma mönster bland barnen som hos allmänheten, de som är negativa är i majoritet och reklam ses som tråkigt och störande. Dock är gapet mellan de som ogillar och gillar reklam mindre bland barnen, säger Anders Ericson som är vd på Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.

Vanliga ord barnen kommer att tänka på när de hör ordet reklam är ”tråkigt” och ”jobbigt” och de associerar det med produkter, köp, bio och TV.

Barn är emellertid mer toleranta än vuxna. Ungefär 30 procent av barnen är positiva till reklam, medan den motsvarande siffran hos vuxna bara är 18 procent. Men andelen negativa är något större, 36 procent av barnen ogillar reklam. Hos vuxna hamnar siffran på över 50 procent.

Mellan femtio och sjuttio procent av barnen uppger att de gillar reklam mest i butiker, utomhus, i tidningar, på idrottsevenemang och på bio.

Stör sig mest gör kidsen när den dyker upp i mobilappar och i spel på datorn eller i mobilen. Även avbrott på TV ratas – nio av tio barn säger sig bli irriterade av reklamavbrott.

Liksom allmänheten fick även barnen i undersökningen svara på hur mycket fakta de kan tänka sig lämna ut till ett företag för att få en sak gratis eller billigare. Kön och ålder är en majoritet bekväma med att lämna ut. Intressen och bostadsort är barnen dock mer försiktiga med och mailadress, mobilnummer och adress är uppgifter som man inte gärna lämnar ut. Endast två procent är villiga att lämna ifrån sig sitt personnummer.

Undersökningen gjordes i januari i år, 1087 barn intervjuades och svarsfrekvensen var 27 procent.

 

Så här tycker barnen:

31 procent tycker om reklam. 36 procent gör det inte. 30 procent är neutrala. 3 procent vet ej.

68 procent gillar reklam i butiker.

91 procent gillar inte reklam i spel (mobil eller dataspel).

92 procent blir irriterad på reklamavbrott när de tittar på TV.

82 procent tycker att det finns för mycket reklam.

57 procent anser att det är bra att reklam finns.

35 procent menar att de gillar reklam mer än vad deras föräldrar gör.

57 procent tycker det är bra med en åldersgräns för sociala medier.

 

 

 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Sveriges AnnonsörerNovus

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.