Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Sveriges Annonsörer lanserar nytt programmatic-verktyg

Publicerad: 20 Mars 2018, 14:58
Uppdaterad: 20 Mars 2018, 14:58

Sveriges Annonsörer inleder ett samarbete med startup-bolaget Match 2 one. Tillsammans erbjuder man annonsörer en självservice programmatisk plattform som bygger på AI och maskininlärning.


Ämnen i artikeln:

Sveriges AnnonsörerProgrammatic

Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer lanserar ett nytt programmatic-verktyg, yftet med verktyget är att demokratisera den digitala annonshandeln, föra in mer transparens i branschen och i förlängningen bygga en bättre online-upplevelse för både konsumenter och annonsörer.

– Vi har utvärderat flera leverantörer under två års tid, med fokus på prestanda, användarvänlighet och transparens. Med Match 2 one känner vi att vi har träffat helt rätt. Verktyget är enkelt att använda, man får en fullt transparent rapportering utan dolda avgifter och de har också bevisat starka resultat på svenska marknaden, säger Ulf Hermansson Samell, marknadschef på Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.

Programmatisk handel växer kraftigt samtidigt som annonsörers krav på transparens, säkerhet och insyn i hur deras mediebudget spenderas ökar.

Som del av den globala trenden skriver Sveriges Annonsörer att en brittisk studie från Infectious media visar att 86 procent av annonsörerna planerar att ta delar av deras programmatiska köp in-house under 2018.

Programmatisk handel har blivit mer effektivt och lätt att hantera, vilket leder till att allt fler väljer att använda självservice-verktyg för maximal kontroll och ökad lönsamhet.

– Vår vision är att demokratisera automatiserad handel av digitala annonsutrymmen. Plattformen bygger på AI och maskininlärning, vilket skapar höga resultat och gör det lätt för annonsörer att komma igång och använda verktyget. Programmatisk annonsering är mer än bara ett effektivt sätt att köpa annonser på, det är också ett verktyg för att samla viktiga insikter och data om användare. Det råder en kunskapsbrist inom programmatisk annonsering och talangpoolen är väldigt begränsad i Sverige, säger Match 2 ones medgrundare och vd Mikael Kreuger, i ett pressmeddelande.

Självservice-verktygets egna AI analyserar konsumenters köpbeteenden. AI-beräkningar visar sedan annonser för personer som passar dessa köp-profiler för att driva lönsamma kampanjer. Match 2 one har även verktyg som motverkar annonsbedrägerier, och säkerställer att annonser inte syns bredvid stötande innehåll.

Match 2 one har också lösningar som gör att om du köpt en produkt exponeras du inte för reklam för just den produkten efteråt.

Christopher Karlsson

christopher.karlsson@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.