Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Svenska varumärken toppar internationell rapport

Publicerad: 26 Januari 2017, 13:40
Uppdaterad: 26 Januari 2017, 13:43

Trenden: Mot eskapism och bort från lyxvarumärken.


Ämnen i artikeln:

varumärkesstrategiSpotifyVolvoH M

Svenska varumärken rankas högt i konsultbyrån MBLM:s rapport Brand Intimacy 2017 – om varumärkens förmåga att skapa och bibehålla känslomässiga band med konsumenter.

Högst rankad av de 386 varumärken som utvärderas i rapporten är Apple. Ikea, H&M, Volvo, Skype och Spotify är alla inom topp-10 inom sina respektive branscher.

– Det finns dock fortfarande en betydlig och mätbar skillnad upp till de världsledande varumärken, som Apple, Disney, Amazon, BMW och Netflix, vilket också innebär att det fortfarande finns en stor outnyttjad potential, säger Kristiane Hansted Blomqvist, Managing Partner MBLM Skandinavien”

Undersökningen visar på flera trender som är intressanta för svenska företag, enligt Kristiane Hansted Blomqvist.

– För det första, företag med en personlig form av "eskapism", som t.ex. Netflix, påvisar tydlig framgång. Detta är något som flera svenska företag, som redan är skickliga inom content, applikationer och sociala medier, kan dra nytta av.

– För det andra visar undersökningen att lyxvarumärken tappat en del av sin förmåga att skapa känslomässiga band med sina kunder, vilket är särskilt tydligt bland amerikanska konsumenter.

– Detta borda vara intressant för många skandinaviska mode- och designföretag som bör analysera vad som ligger bakom lyxvarumärkenas försämrade position. Detta kommer vara viktigt för att förstå hur de kan anpassa sin egen historia och skapa innehåll och relevanta kampanjer, säger Kristiane Hansted Blomqvist.

Undersökningen som genomförts av MBLM omfattar 54 000 evalueringar av varumärken och baseras på utvärderingar från över 6 000 konsumenter. Resultatet sammanfattas i en rapport (Brand Intimacy Report) som utvärderar 386 varumärken inom 15 olika branscher utifrån deras förmåga att skapa och bibehålla ”Brand Intimacy”.

Viktor Ek

viktor.ek@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev