Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Svenska tåget blev världssnackis

MTR Express fick bra spridning för sin namngivaromröstning i Metro. Foto: MTR, Metro, Time magazine och The Guardian

Transportbolaget MTR har låtit Metros läsare döpa fyra av bolagets tåg på sträckan Stockholm-Göteborg. Valet av att döpa ett av tågen till Trainy McTrainface har väckt internationella mediers uppmärksamhet.


Publicerad 2017-07-21 07:39
Uppdaterad 2017-07-21 10:32

Ämnen i artikeln:

MTR Express

Dela artikeln:

Hittills har tre av fyra MTR Expresståg döpts efter omröstningar hos Metro. Valen har demokratiskt fallit på Estelle och Glenn, samt det nu uppmärksammade namnet Trainy McTrainface.

Medier som The Guardian, Time magazine, New York Times och Newsweek har alla skrivit om det lite speciella namnvalet.

I Storbitannien genomfördes för ett år sedan nämligen en liknande, något misslyckad omröstning när allmänheten skulle namge ett forskningsfartyg. Istället för att döpa fartyget till "Boaty McBoatface", som var det populäraste förslaget, så slutade det med att forskningsrådet bakom omröstningen – till folkets besvikelse – ändå valde att kalla den för "RSS Sir David Attenborough" efter tv-profilen med samma namn.

"Svensk järnväg håller Boatys arv levande", är rubriken på The Guardians artikel.

MTR Express ska ha sagt att beslutet att inte döpa polarbåten till McBoatface lett till sådan besvikelse världen över att företaget nu hoppades att många, även utanför Sveriges gränser, skulle glädjas åt namnet McTrainface.

"Överlägset flest – 49 procent av läsarna! – valde namnet Trainy McTrainface, långt före namn som Håkan, Miriam och Poseidon", skriver MTR i ett pressmeddelande.

Sedan tidigare har ett av tågen döpts till Ingvar Oldsberg av MTR själva. Den fjärde och sista namnomrötsningen inleds efter helgen, skriver Metro.

MTR:s pr-byrå är Mafioso.

Dagens Media har sökt MTR:s marknadschef Per Nasfi.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.