Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

Svenska reklammarknaden går som tåget

Publicerad: 21 Oktober 2016, 12:29
Uppdaterad: 21 Oktober 2016, 12:31

Reklamköpen i svensk media fortsätter att öka medan resten av de nordiska länderna upplever negativ eller avmattad tillväxt, enligt rapport från IRM.


Ämnen i artikeln:

IRM

Det går bra för Sverige, i alla fall när det kommer till reklamköpen i media som fortsätter att öka för Sveriges del. Samtidigt upplever de nordiska länderna en negativ eller avmattad tillväxt, enligt IRM:s rapport "The Nordic Advertising Market Jan-Jun 2016".

Rapporten beskriver utvecklingen på de nordiska reklammarknaderna under det första halvåret 2016.

De samlade reklamköpen i nordisk media ökade med 0,8 procent gentemot första halvåret 2015 med fast växelkurs. Det innebär en fortsatt positiv utveckling även om den är något svagare än under helåret 2015.

Andelen digitalt överstiger för första gången 40 procent och Sverige utmärker sig genom en ökning om hela 5 procent i lokal valuta.

– Som vi kunnat se i vår löpande statistik så går den svenska reklammarknaden just nu för högvarv. I resten av Norden är utvecklingen svagare dock ser vi att vissa trender går igen såsom god utveckling för utomhus-, radio- och bioreklam, kommenterar Madeleine Thor, IRM:s vd.

Efter en totalomvändning och bäst utveckling i Norden under 2015 så mattades tillväxten för den danska reklammarknaden av under det första halvåret 2016. Tillbakagången fortsatte i Norge, så även i Finland men där avtog tappen något.

Utvecklingen på de olika marknaderna i lokal valuta:

Sverige +5%Norge -3,6%Danmark +0,5%Finland -1,5%

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.