Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Svenska konsumenter: viktigt att varumärken tar miljöansvar

Publicerad: 23 April 2018, 13:20
Uppdaterad: 23 April 2018, 13:20

Drygt åtta av tio svenskar anser att det är viktigt att varumärken tar ett ansvar för miljön. Framförallt är detta viktigt för kvinnor och äldre. Det visar en Novus-undersökning genomförd på uppdrag av Sveriges Annonsörer.


Ämnen i artikeln:

Sveriges AnnonsörerNovus

Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer gör med hjälp av undersökningsföretaget Novus löpande studier av svenska folkets inställning till olika varumärken.

Inför ”Jordens dag” den 22 april fick svenska folket ta ställning till företags miljöansvar kopplat till ens egen konsumtion.

Frågan som ställdes till drygt 1000 svenskar var; hur viktigt är det att varumärken du konsumerar tar ett ansvar för miljön?

Drygt åtta av tio (84 procent) svarade att det är ganska eller mycket viktigt.

Kvinnor svarade i högre utsträckning att de tycker att det är viktigt. Det gjorde även personer som är mellan 65-79 år (89 procent).

Även universitetsutbildade och de med en årlig hushållsinkomst på 600 000 kronor svarade i högre grad att detta är viktigt (87 procent).

Likaså personer bosatta i Västsverige anser att frågan är synnerligen av vikt (91 procent).

– Att varumärken tar ett ansvar för miljön har blivit allt viktigare och konsumenter har också börjat ställa krav på att varumärken tar ett miljöansvar. Som varumärke har ett hållbarhetstänk blivit en affärskritisk del, säger Ulf Hermansson Samell, marknadschef på Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.

Totalt var det 13 procent av de svarande som tyckte det inte är särskilt viktigt eller inte alls viktigt. Män svarar oftare att de inte tycker att det är viktigt (17 procent) samt personer som har en årlig hushållsinkomst på mindre än 200 000 kronor  (19 procent).

“Jordens dag” firas årligen och instiftades 1970 av den amerikanske senatorn Gaylord Nelson för att uppmärksamma miljöproblem som finns i världen.

Fråga: Jordens dag infaller den 22 april. Hur viktigt är det att varumärken du konsumerar tar ett ansvar för miljön?

Mycket viktigt – 30 %

Ganska viktigt – 54 %

Inte särskilt viktigt – 11 %

Inte alls viktigt – 2 %

Vet ej – 3 %

Christopher Karlsson

christopher.karlsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Sveriges AnnonsörerNovus

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev