Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Svenska annonsörer tar stora risker med spårning på nätet

Sättet som svenska annonsörer datainsamlar på riskerar att bryta mot GDPR, det visar en rapport från Conzentio. "De flesta har ingen aning om att detta är ett problem," säger Anders Willstedt, teknikchef på Conzentio.

Christopher Karlsson

christopher.karlsson@dagensmedia.se


Publicerad: 23 Mars 2018, 15:02
Uppdaterad: 23 Mars 2018, 15:02

Ämnen i artikeln:

FacebookGDPR

Efter dataskandalen kring CambridgeAanalytica och pressen på Facebook riktas allt mer fokus på digital annonsering som är beroende av persondata.

En ny rapport från teknikföretaget Conzentio i samarbete med advokatfirman Westermark Anjou visar att samtliga av Sveriges 20 största annonsörer samlar persondata på sina webbplatser genom spårningsteknik som innefattar cookies och pixlar. Tekniken spårar internetanvändarna kors och tvärs över internet och registrerar läsvanor, lokalisering med mera.

– De flesta har ingen aning om att detta är ett problem. Jag har mött mängder med annonsörer och mediebyråer och de flesta är som frågetecken när detta kommer på tal. Min analys är att GDPR-konsulter, oftast jurister, inte har någon aning om de tekniska bitarna och trackingen som pågår. De fattar lite grundläggande bitar och gör personallistor och annat, säger Anders Willstedt, teknikchef Conzentio, till Dagens Media.

I genomsnitt har annonsörerna 7 externa spårare på sina webbplatser som registrerar och sparar personuppgifter. Dataskyddsmyndigheterna är tydliga med att IP-adresser och spårningscookies räknas som personuppgifter och faller under GDPR. Annonsören som äger webbplatsen är dessutom i normalfallet ansvarig för datainsamlingen och måste kunna visa en rättslig grund. 

– De måste få kontroll på spårningen. Har man bara kontroll kan juristerna hjälpa till med att de analysera det man gör och då kan man argumentera för sin sak. Men det går bara om man vet man håller på med, säger Anders Willstedt.

GDPR har fått stor uppmärksamhet på grund av de enorma bötesbeloppen på 20 miljoner euro eller 4 procent av företagets omsättning.

Hinner annonsörer med en omställning innan 25 maj?

– Jag tror att några kommer göra det. Några är igång men de flesta kommer få problem. Ofta tar det tid för både myndigheter och folk att anpassa sig. Jag tror några kommer chansa och hoppas att det inte märks.

Hur stor del av bördan ligger på annonsteknikbolagen?

– Svårt att säga. De har ju jättebra koll själva och vet precis vad de gör. Men för dem är GDPR ett existentiellt hot. Vad ska de säga? “Nu blir vi olagliga?" Men EU har varit supertydligt med att den här  typen av spårning inte är tillåten under GDPR. Jag skulle säga att de som har ansvaret är de som utger sig för att hjälpa bolag med GDPR inte har gjort det. Istället sitter de med personallistor och massa grejer som vem som helst kan göra. Vilket för övrigt inte är en ny grej, PUL hanterar ju redan det.

Ämnen i artikeln:

FacebookGDPR

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.