Succé för Sverige i Future Lions

2016-06-23 10:21 Hanna Frick  
Alla vinnare i Future Lions.

CANNES LIONS 2016. Berghs utnämns till "School of the year" och tre av de fem vinnande idéerna skapades av studentgrupper från Sverige.

Traditionellt sätt har Sverige gjort bra ifrån sig i Future Lions och så även i år. För tredje året i rad utmärks Berghs till "School of the year".

Sverige kniper tre av fem vinnarplatser. Berghs studentgrupper tar två vinstplatser med bidragen "Music Speaks" och "Ikea Hållbar". Beckmans vinner med bidraget "Lego Generator".

I Future Lions prisas innovativa idéer kommunikationslösningar som skapats genom ny teknik eller nya lösningar. Tävlingen infördes för första gången 2005 och arrangeras av AKQA. I år tävlade 1900 bidrag från skolor från 69 olika länder.

100 bidrag väljs ut till finalplatserna och den skola med flest antal studentgrupper i toppen utnämns till "School of the year".

Här är vinnaridéerna:

Music Speaks för Spotify

Med förklaringen att musik sätter ord i ett sammanhang, lösningen låter favoritmusiken bli din språklärare.

Ad-studenter från Berghs:
Maria Lashari
Sebastian Brännén

 

Lego Generator för LEGO

Med idéen om en legomaskin som skapar nya bitar av gamla överblivna bitar.

Ad-studenter från Beckmans:
Axel Månson Lokrantz
Simon Kraft
Petter Monsen
Tomas Möller
Kristofer Gullard Lindgren

 

Ikea Hållbar för Ikea

Med förklaringen att matsvinnet är en dyrbar affär för miljö och ekonomi, lösningen gör kylskåpet smartare och du slipper slänga ätbar mat.

Digital-kreatörsstudenterna från Berghs:
Filip Myringer
Olga Lillienau
Amelie Farmer
Sofia Bleiweiss
Ebba von Zweigbergk – produktiosledning

 

Här är även de internationella vinnarna:

Amazon Emma för Amazon

Studentteam:
Yanci Wu
Xia Du
Från VCU Brandcenter, USA

Book Messenger för Penguin Books

Studentteam:
Jiwon Ko
Miyeon Shin
Seonhaeng Lee
Haeyoon Jhun
Från Kookmin University, Hongik University, Chung-ang University / Big Ant Academy, Sydkorea

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt