Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Striden om "m"-kulorna eskalerar

Marabou fick Mars recept – nu tvingar de bort deras godis från Sverige.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Publicerad: 09 Juni 2016, 12:01
Uppdaterad: 09 Juni 2016, 15:25

Ämnen i artikeln:

Mondelez InternationalMarabouMars

Mondelez som äger varumärket ”m” har, som Dagens Media tidigare berättat, vunnit i domstol mot den amerikanska chokladtillverkaren Mars. Chokladkulorna m&m’s som Mars står bakom, förbjuds i Sverige från och med den 30 juni.

Mars Nordics förbereder sig nu för att rädda m&m:s i Sverige.

– M&m’s har varit ett populärt godis runt omkring i världen sedan 1941, och vi har alltid trott att det inte existerat någon förvirring kring m&m’s varumärke och marabous ”m”, skriver Ylva Freiesleben, som är kommunikationsdirektör på Mars Nordics, till Dagens Media.

Vilseledande efterbildning och renommésnyltning, hävdar amerikanska Mondelez som äger Marabou – och som fick rätt i Svea Hovrätt eftersom "m"-kulorna var först ut på den svenska marknaden.

Celin Huseby, nordisk kommunikationsdirektör på Mondelez, är nöjd med domstolens beslut.

– Mondelez och Marabou äger "m"-varumärket i Sverige, och vi har arbetat hårt för att etablera det på den svenske marknaden. Våra varumärken är mycket värdefulla för oss, och det här fallet är en viktig fråga eftersom det understryker vikten av att skydda och reglera varumärken, samt att visa de starka skyddsmekanismer som varumärken ska vara verksamma inom.

Vad gäller frågan om vilket varumärke som egentligen kom först svarar Celin Huseby att det handlar om vad man har registrerat. Marabou's "m"-kulor var helt enkelt före Mars och deras m&m´s på den svenska marknaden.

­– Vi förhåller oss enbart till de rättigheter som vi har i Sverige, avslutar hon.

M&m's är ett betydligt äldre varumärke än ”m”. Strax efter andra världskriget inledde Forrest Mars, ägaren av Marskoncernen, och Throne-Holst, ägaren till svenska Marabou och norska Freia, ett samarbete.

Det innebar att Marabou kunde börja tillverka produkter enligt Marsföretagets recept. Det allra tydligaste exemplet var chokladbiten Japp vars recept och förpackning i många år var nära nog identiska med den världsberömda chokladbiten Mars.

Det andra exemplet är just m och m&m's.

M&m’s lanserades i USA av Mars år 1941, redan 16 år innan vi i Sverige kunde börja njuta av chokladkulor ur m-märkta maraboupåsar.

De svenska rättsinstanserna lägger vikten vid att ”m” var först på just den svenska marknaden. Mars kan emellertid fortsätta att sälja sina färgglada kulor i Sverige om de till exempel ändrar loggans bokstäver från gemener till versaler på sina svenska påsar.

Det här är inte den första varumärkesstriden i år för Mondelez. I januari vann chokladjätten i brittisk domstol över konkurrenten Nestlé, som försökte mota bort Mondelez norska varumärke Kvikk Lunsj från de brittiska godishyllorna. Chokladkakan ansåg Nestlé, var för lik deras Kitkat.

 

 

 

 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.