Strategi och analys
Tomten på turné för Coca-Cola
Publicerad: 9 november 2010, 14:46
Coca-Cola skickar ut tomten på butiksturné och paraderar till Kungsträdgården för konsert med Idol-Ola.
Ämnen i artikeln:
Coca-ColaHW
Henrik Widell
Sista veckan i november drar Coca-Colas julkampanj i tv igång. Filmen som går ut i 90 länder visar tomten som sitter vid sitt skrivbord och betraktar världen genom olika snökulor. De juldekorerade Coca-Cola-lastbilarna är förstås med igen men nytt för i år är att de i år åker på en turné till tio städer runt om i landet.
– Sedan skickar vi ut jultomten på en egen turné där han ska resa runt till utvalda butiker och ta in julklappsönskningar från barnen, säger Anna Froom, marknadschef på Coca-Cola i Sverige.
I butik har Coca-Cola ett kombinationserbjudande där kunder som köper en viss mängd Coca-Cola får ett fyrpack Coca-Cola i glasflaska.
Till tomte-temat kommer också tävlingen årets tomte där deltagarna ska skicka in bilder på sig själva i tomtedräkt.
– Formerna för tävlingen är inte riktigt spikade än.
Inför fjolårets jul genomförde Coca-Cola en julparad i centrala Stockholm och den återupptas i år fast i betydligt större skala.
– Paraden leder fram till Kungsträdgården där Idol-Ola ska vara körledare för en kör som sjunger julsånger. Det är ett samarbete som vi gör i tillsammans med Stockholms Stad.
Se Coca-Colas reklamfilm här.