Strategi och analys
Sverige utvecklar varumärket
Publicerad: 9 juni 2010, 08:02
Visit Sweden ska ta fram en ikon som ska symbolisera varumärket Sverige. Ledorden: innovation och hållbarhet.
En ikon kan till exempel vara en byggnad, som Eiffeltornet, eller en person, som Nelson Mandela, berättar Thomas Brühl, vd på Visit Sweden – en organisation som i princip fungerar som Sveriges marknadsavdelning.
Visit Sweden är ännu inte klara med arbetet, men Thomas Brühl nämner det svenska samhällsystemet och den svenska livsstilen som potentiella ikoner.
– Jag tycker att man ska tänka nytt och inte bara se till byggnader. En nations varumärke bygger på alla människor som bor i landet och alla företag som verkar där och de egenskaper vi har, säger han.
Utgångsläget för arbetet är progressivitet – ett kärnvärde som varit basen i Sveriges varumärke under flera år – tillsammans med öppenhet, äkthet, omtänksamhet och nytänkande. Värden som även går igen i den svenska utställningen och paviljongen på Expo 2010 i Shanghai, som pågår till 31 oktober.
Ledorden för den svenska utställningen har kokats ner till innovation, hållbarhet och kommunikation för att mynna ut i temat ”Sweden – Spirit of Innovation”.
– Sverige rankas som ett av världens mest innovativa länder och med utställningen vill vi visa hur det går till. Svaret är lek, säger Jakob Lind, vd på Futurniture som tillsammans med Springtime och Tengbom arkitekter tagit fram den svenska utställningen.
Den största svårigheten med att kommunicera Sverige i Kina är att få vet något om Sverige, men många känner till våra största varumärken som Ikea och Volvo.
– När man gör en sådan här utställning så ska man vara orolig för att det inte blir tillräckligt kul, att det inte blir spetsigt. Det har vi försökt lösa med ett starkt varumärke och en berättelse om innovation.