Strategi och analys
Starkare försäljning under våren
Publicerad: 11 juni 2013, 21:00
Dagspressens annonspaket vittnar om en starkare försäljning under andra kvartalet i år. Men cheferna resonerar helt olika inför sommaren – som normalt präglas av annonstorka och rabatter.
Dagspressens annonsförsäljning går traditionellt sett ner under sommaren, och för att hålla volymerna uppe är det vanligtvis rejäla rabatter som gäller.
Citypaketet började redan vid månadsskiftet mars/april med sin sommarsatsning ”Effekt 5:an” som innebär att annonsörerna får fem helsidor för 980 000 kronor. Det vanliga bruttopriset är 3 268 815 kronor. Annonsörerna får alltså en rabatt på 70 procent.
Att Citypaketet startade så tidigt berodde på att marknaden stannade av, berättar vd:n Leslie Marsden.
– Våra läsare hade kvar sina jobb, och det fanns till och med mer pengar i plånboken, så det fanns ett konsumtionsbehov. Men företagen vågade inte trycka på knappen, säger han.
– Vi ville göra något som verkligen skulle ge effekt.
Måste dagspressen reas ut?
– Så skulle jag inte uttrycka det. Överlag så höjer alla medieslag sina priser samtidigt som rabatterna ökar. Driver man på rabattutvecklingen så ökar bruttopriserna per automatik. Det här är den typen av erbjudande vi brukar ha på sommaren.
Och tack vare det förmånliga erbjudandet slår Citypaketet i år förra årets utfall i april, maj och juni, enligt Leslie Marsden. I sommar tillkommer dessutom erbjudandet ”Effektveckan”, där annonsörerna får två införanden i print under en och samma vecka ihop med mobilannonsering.
Men den skakiga marknaden (dagspressen backade 17 procent under årets första kvartal, enligt IRM) gör det svårt för annonspaketen att göra vettiga prognoser.
– Just nu finns det inget som tyder på att försäljningen ska stanna upp, utan allt pekar mot att det går framåt. Så jag tror att vi ganska precis kommer att överträffa förra året siffror i juli, säger Leslie Marsden.
Mediekompaniet är också nöjda med årets andra kvartal, och hade fyra dagar in i juni klarat kvartalets budget. Men så långt som till augusti har försäljningsdirektören Magnus Wretbring svårt att göra prognoser.
– Print ser inte ut att ta stryk under sommaren, men däremot känns det som en sommar när mobilen borde lyfta, säger han.
Mediekompaniets digitala och mobila försäljning utgör dock fortfarande bara 7–8 procent av den totala omsättningen.
Paketet har i år inte valt att gå ut med några generella sommarerbjudanden. Istället ska Mediekompaniet ”utgå från kundernas behov och önskemål”, berättar Wretbring.
– Vi tror att det är ett bättre sätt. Medieköparna är så pass pålästa och duktiga att vi inte tror att generella erbjudanden puttar någon över tröskeln.
Inte heller Hela Skåne går i år ut med ett sommarerbjudande. Precis som under resten av året har paketet en standardrabatt på 25 procent på bruttopriset. Däremot så kan annonsörerna via Hela Skåne köpa de enskilda tidningarnas sommarerbjudanden.
– Under sommaren går ju försäljningen alltid ner något, men vi hade en god ingång i maj, så just nu är vi väldigt nöjda, säger Pia Jarnå, vd på Hela Skåne.
08Mälardalen erbjuder annonsörer högre frekvens eller större format, exempelvis en helsida till samma pris som en halvsida.
– Våra förväntningar är att kunderna ska våga lite mer, säger marknadschefen Johan Markström.
Några större förhoppningar på sommaren har han dock inte.
– Jag tror att vi kan nå samma nivåer som förra året, och om inte annat ett mindre tapp. Hittills i år har vi stått emot bra och tappat mindre än marknaden.
Mediekompaniet når flest
Citypaketet
Titlar: DN, GP, Sydsvenskan.
Räckvidd: 2 041 000 läsare (tre införanden vardag).
Mediekompaniet
Titlar: 86 lokala dagstidningar.
Räckvidd: 3 075 000 läsare.
Hela Skåne
Titlar: Norra Skåne, HD, Sydsvenskan, City, Kristianstads- bladet, SkD, YA, TA.
Räckvidd: 720 000 läsare.
08 Mälardalen
Titlar: NA, UNT, DN, Expressen, VLT, EK.
Räckvidd: 1 266 000 läsare.