Strategi och analys
Sponsorn om handbollsfebern
Publicerad: 2 februari 2011, 09:20
Svenska framgångar, höga tittarsiffror och stor exponering i arenorna. Huvudsponsorn Svenska Spel är nöjd med handbolls-vm – Synd bara att vi inte fick det där bronset, säger Anders Caesar, sponsringsansvarig på Svenska Spel.
Speljätten är huvudpartner till Svenska Handbollsförbundet sedan flera år, och gick även in som en av sex huvudsponsorer i VM när det blev klart att mästerskapet skulle spelas på hemmaplan.
– Som huvudsponsor vill vi gärna ge extra stöd under ett hemma-VM. Jämfört med vårt långa avtal var VM en blygsam summa, säger Anders Caesar.
Hur stort åtagandet är vill han inte säga.
Förutom logga på matchtröjorna har Svenska Spel haft spelbutiker på arenorna, "Handbollsklacken" på Facebook, annonser på ledskärmarna kring planen och har kunnat bjuda spelombud och kunder på handboll i matchstäderna.
TV-sändningarna från Sveriges matcher i TV4 har nått miljonpublik.
– Vi är väldigt nöjda med exponeringen. För Svenska Spel har det framför allt handlat om varumärkesbyggande för modervarumärket, säger Anders Caesar.