Strategi och analys
SBS Radio utmanar Spotify
Publicerad: 28 augusti 2012, 21:00
SBS Radio kraftsamlar på nätet och i mobilen. Efter sin kraftiga framstöt inom den analoga radion siktar SBS Radio nu på att ta ett grepp också om nätet – genom att lansera streamingtjänsten Radioplay.
Efter att SBS Radio, i januari nästa år, tar över NRJ:s 20 sändningstillstånd från MTG Radio kommer de att kontrollera 74 av marknadens 103 sändningstillstånd. Nu drar de igång också en digital offensiv när Radioplay den 12 september lanseras på webben och i mobilen.
– Det här är en jättestor investering som vi gör på nordisk nivå, en satsning på framtidens radio, säger Staffan Rosell, vd för SBS Radio.
Från start kommer de ordinarie FM-kanalerna och ett flertal webbexklusiva kanaler finnas tillgängliga på radioplay.se. Vad som gör Radioplay till mer än webbradio, enligt Staffan Rosell, är möjligheten att skapa egna radiostationer.
– Det räcker med att välja ut en artist, eller en låt, så skapar det här systemet en hel radiostation med likartade låtar och artister. Som stort europeiskt radionätverk har vi rättigheter till miljontals låtar.
Tjänsten ska finnas i en reklamfinansierad gratisversion och en premiumversion, som kostar 39 kronor i månaden.
Både produkt och affärsupplägg påminner en del om Spotify?
– Spotify är mer för musiknördar medan vi har ett bredare erbjudande. Istället för att plocka låtar och göra egna låtlistor väljer du en generell inriktning, så gör vi jobbet åt dig.
FM-kanalernas reklaminnehåll blir opåverkat i Radioplay medan de nätexklusiva kanalerna erbjuder nya annonsmöjligheter. Det ska också finnas möjligheter till videoannonsering. Utvalda delar av SBS Radios studiomaterial ska finnas tillgängligt, liksom bland annat Filip & Fredriks podcast.
– Att SBS Radio gör delar av sitt eget, unika, material tillgängligt på webben skiljer ut Radioplay från andra likartade tjänster. Att Radioplay också blir gratis i mobilen ger dem en fördel gentemot Spotify, säger Martin Andreasson, radio- och tv-strateg på Carat.
I jämförelse med Spotify, hur intressant är Radioplay som annonskanal?
– Allt är väl inte klart hur det ska fungera, men de ser ut att kunna träffa ganska smalt i målgrupperna. Hur stor räckvidden blir beror helt på vilket material SBS fyller tjänsten med.
Christer Modig, vd på MTG Radio:
– Vi går inte ut med våra strategier, men utvecklingen går helt klart mot online och där har vi haft stor framgång med våra appar som har laddats ned mer än en miljon gånger. Även om vi tittar också på andra modeller är vi i dag fokuserade på att fortsätta app-utvecklingen.