söndag24 september

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

SBS Radio ser över provisionerna

Publicerad: 16 mars 2011, 08:45

De är kända för möjligheten till extremt höga provisioner för framgångsrika säljare. Nu ser SBS Radio över provisionssystemet – och ska förhandla med facket.

Ämnen i artikeln:

SBS Radio

EW

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


– Jag vill inte gå in på detaljer, säger försäljningsdirektören Andreas Timdahl.

Ett 60-tal säljare kan beröras av översynen som SBS-Radio – ägare av kanaler som Mix Megapol, Rockklassiker och Vinyl 107 – nu genomför.

Som Dagens Media tidigare berättat i ett reportage i nummer 4 2011 är den provisionsbaserade lönen en central del av säljarnas arbetsvillkor.

Fackliga förhandlingar väntar nu på SBS Radio.

– Det stämmer att vi ser över provisionerna, men det är inte klart var det landar, säger Andreas Timdahl, som tonar förändringen:

– Vi ser över våra provisionssystem någon gång per år. I vissa fall är det uppåt, i andra fall är det nedåt.

Han vill dock inte gå in på några detaljer om SBS Radios provisionssystem.

– Det är ett konkurrensmedel och inget som vi diskuterar externt.

Enligt uppgift till Dagens Media är SBS Radio känt för möjligheten till höga provisioner, jämfört med andra mediebolag.

Tomas Kvist är en av grundarna till DOK Rekrytering som är specialiserade på mediesäljare.

– Det är allmänt känt att SBS Radio betalar förhållandevis höga provisioner till sina bästa säljare, säger han.

Vilken modell ett bolag använder har stor betydelse för vilken typ av säljare som attraheras till företaget.

De nivåer som enskilda säljare på SBS Radio har nått tyder på att bolaget hittills har tillämpat en modell utan tak – där framgångrika säljare kan kvittera ut riktigt höga ersättningar när det går bra.

– Man bygger provisionssystemen utifrån vilken typ av säljare man vill ha. Vissa säljare, som lockas av möjligheten att tjäna riktigt bra, tar inte jobbet om det finns ett tak för provisionen, säger Tomas Kvist.

Radioreklamen väntas omsätta 735 miljoner kronor under 2011, enligt IRM. Det är en ökning med 7 procent jämfört med 2010.

De vanligaste provisionsmodellerna

• Fast lön plus mållön. Många mediesäljare har en garanterad grundlön samt en mållön som faller ut när säljaren når 100 procent av sin månadsbudget. Normalt börjar rörlig lön betalas ut från 80 procent av budget. Når säljaren över 100 procent accelererar provisionen.

• Provision från första kronan. Vissa bolag erbjuder provision på samtliga affärer. Säljaren har då en förhållandevis låg grundlön.

• Provisionstak. På vissa medieföretag finns ingen gräns för hur hög en framgångsrik säljares provision kan bli. Andra sätter ett tak, ett maxbelopp, för hur hög provisionen kan bli.

Källa: DoK Rekrytering.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev