måndag25 september

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Ny displaystandard får beröm

Publicerad: 14 augusti 2012, 21:00

IAB:s nya svenska branschstandard för displayannonser får ett varmt mottagande bland mediehusen – trots att formaten snart måste göras om igen. Men ingen tror att de rekommenderade formaten blir allenarådande.– Mediekanalen har inget existensberättigande om allt bygger på hur formatet ser ut, säger Binks vd Martin Ahrend.

Ämnen i artikeln:

Martin AhrendBonnierBonnier NewsSchibstedMECRTBBinkIABAftonbladet

NP

News Pilot

dagensmedia.redaktion@almamedia.fi


IAB Sverige har kokat ned flera hundra olika annonsformat till en palett med 14 rekommenderade standardformat för displayannonser.

– Vi har utgått från populära befintliga format som har visat bra effekt, säger MEC Interactions chef Johnny Lindqvist, medlem i IAB:s specialistgrupp, som har tagit fram rekommendationen.

Syftet är att publicister och annonsörer ska enas om ett begränsat antal format för displayannonser på svenska sajter. Fram tills nu har det inte funnits någon enighet, vilket resulterat i över 500 olika annonsformat, och höga anpassningskostnader för marknadförare som vill visa sina annonser på flera olika sajter.

De största mediehusen i Sverige applåderar IAB:s initiativ och tror att standarden kommer att få ett genomslag.

­Pierre Bergström, försäljningsdirektör på Svenska Dagbladet, saknar dock ett format.

– Det steg som IAB har tagit i och med detta är ett steg i helt rätt riktning. Standarden är sannolikt fullt tillräcklig i dagsläget, men vi skulle se positivt på att man även tog med XXL Panorama, ett format som säljer väldigt bra hos oss, säger han.

Martin Ahrend, vd på Bonniers digitala sälj- och utvecklingsbolag Bink:

– Det är bra att det nu finns ett standarddokument, så att alla berörda får en gemensam förståelse för hur den svenska marknaden ser ut.

Han tror dock inte att alla sajter kommer att begränsa sig till IAB:s 14 format, och tycker inte heller att det vore att föredra.

– Mediekanalen har inget existensberättigande om allt bygger på formatet. Om en annonsör vill köpa en lösning som inte platsar inom IAB:s rekommendationer, så måste vi fortsätta att vara anpassningsbara och kunna göra speciallösningar.

Bonniers di.se och expressen.se har nya breda sajter, med panoramaannonser som inte får plats i IAB:s standard.

– Webben kommer aldrig att bli en lika standardiserad värld som print, men rekommendationerna leder troligen till självsanering bland sajter med konstiga format, säger Marti­n Ahrend.

Han får medhåll av Anders Berglund, chef för Schibsted sales och vd för Webtraffic.

– Grundformatet är perfekt och det är jättebra att det finns en standard att enas kring, men det kommer alltid att finnas fler format än så. Ibland behövs speciallösningar, och då räcker inte IAB:s rekommendationer.

När IAB:s displaystandard presenterades väcktes frågan varför bara ett av formaten är kompatibelt med real-time bidding, RTB, som anses få stor betydelse för den svenska displaymarknaden framöver.

Johnny Lindqvist försvarar beslutet att inte anpassa formaten.

– Säga vad man vill om RTB, men i Sverige är vi inte där än. Jag är dock väldigt öppen för att vi kommer behöva fortsätta att se över formaten, och göra om standarden kontinuerligt eftersom marknaden ändras så mycket, säger han.

De stora mediehusen saknar inte heller RTB-kompatibla format bland rekommendationerna.

– Det är svårt att få med allting på en gång, men man måste börja någonstans, säger Anders Berglund.

IAB:s standarddisplay

• IAB:s specialistgrupp har beslutat sig för 14 standardformat för displayannonser.

• Annonserna delas in i fyra huvudgrupper: panorama, wide­screen, modul och insider.

• Rekommendationen omfattar tre panoramaalternativ, fem widescreen-, fem modul- och ett insidealternativ.

IAB:s specialistgrupp för displaystandard

Svein Eriksen, Webtraffic (Ordförande)

Cecilia Bjärkefur, Phd

Carl-Johan Tessmar, Google

Fredrik Strauss – Admeta

Johnny Lindqvist, MEC Global

Silvia Barklund, Carat

Fredrik Salegard, Specific Media

Mikael Olovsson, Egmont

Charlotte Thür, IAB Sverige (administratör)

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev