Strategi och analys
Nätverken: Man får det man betalar för
Publicerad: 16 mars 2011, 09:51
Annonsnätverken erkänner brister i kontrollen, men kan ändå inte ge några garantier.
DT
Dante Thomsen
På annonsnätverken är det olika hur man ser på att öka kontrollen. På exempelvis Tailsweep menar vd:n Mikael Svärdh att deras bloggare håller hög klass.
– Vi tackar nej till det som är lite för kontroversiellt och är inte intresserade av skandalbloggare.
Behövs det hårdare kontroller hos annonsnätverken?
– Det beror på hur man ser det. Man får det man betalar för.
Robert Mellberg är vd på bolaget Videofyme, som säljer annonser i videobloggar. I allmänhet tycker han inte att det behövs hårdare kontroller.
– Det beror visserligen på vilka regler man har i sitt nätverk. Hos oss får det till exempel inte finnas pornografi, våld eller mobbning, säger han, och fortsätter:
– Det är intressant, för i vår kommersiella kultur är utröstning och grupperingar mot svaga människor underhållning. Det är inte konstigt att de unga bloggarna tar efter vuxenvärlden.
Han är dock noga med att poängtera att Videofyme inte stödjer mobbning.
– Vi är noga med att ta ner videoklipp där vi ser att det förekommer den typen av tendenser. Vi måste ju förstå de varumärkesvärden som våra annonsörer bygger upp och vilka kontexter de vill synas i.
Robert Mellberg förespråkar istället andra metoder för kontroll.
– Vi delar med oss av våra annonsintäkter och märker att vi då slipper mycket dåligt innehåll. Vi stänger helt enkelt av de användare som inte följer våra regler.
Joakim Pops är vd på Webtraffic:
– Var eller varannan vecka är det någon sajt som får lämna vårt nätverk. Vi måste kunna garantera att våra annonsörer är trygga i våra miljöer. Men det är klart, det är lite annorlunda att annonsera i ett nätverk med 150 sajter än att köpa en enskild sajt.
Jonas Flodh, produktchef på Tradedoubler:
– Vi försöker hålla så rent som möjligt. Däremot är det väldigt svårt att ha koll på den här typen av bloggar där det kan vända från en dag till en annan. Där finns ingen garanti.
Håller du med om att man får vad man betalar för?
– På någon nivå är det så. Vill man ha absoluta garantier måste man köpa specifik annonsplats. Men att hålla rent från porr och rasism är en hygienfaktor som vi arbetar aktivt med, säger han, och fortsätter:
– Det viktigaste är att ge annonsörerna rätt förväntningar på sina investeringar.
Annonsnätverken
Tailsweep
Svenskt bolag som enligt egen uppgift har över 5 miljoner unika besökare i veckan – vilket översätts till 1 miljard annonsvisningar per vecka. Bland deras samarbetspartners finns bland andra Blondinbella och Finest.se. Omsatte 18 miljoner under 2009.
Tradedoubler
Har 154 miljoner unika besökare per månad och säger sig nå över 76 procent av de europeiska internetanvändarna. Beskrivs som det största annonsnätverket i Sverige. Omsatte 140 miljoner kronor i Sverige under 2009.
Webtraffic
Köptes av Schibsted under 2007 och har 2 miljarder annonsvisningar i månaden. Når enligt egen uppgift 85 procent av alla svenska internetanvändare. Arbetar bland annat med Aftonbladet och Spray. Omsatte 83 miljoner under 2009.