Strategi och analys
Mediechefer om framtiden
Publicerad: 28 januari 2013, 09:37
Sveriges mediechefer svarar: det är viktigast 2013.
Ämnen i artikeln:
SBS RadioStampen Media PartnerSchibstedSBSRaoul GrünthalMetroKanal 5MittmediaAftonbladet”Intäkter från fler kanaler”
Andreas Ohlson, vd Metro
1. Vad står högst upp på agendan för er 2013?
– Att fortsätta leverera Sveriges bästa försäljningsavdelning till annonsörerna, och att etablera Klipster som Sveriges största mobila kupongtjänst.
2. Vad är den största förändringen om fem år?
– Att intäkterna till Metro Sveriges verksamhet kommer från fler kanaler och att vi integrerat nya verksamheter.
3. Har ni ökat eller minskat omsättningen?
– Rensat för konjunktursvängningar så ska vi öka omsättningen.
4. Om fem år – har ni någon ny verksamhet som ni inte har idag?
– Definitivt ja, men det är suderduperhemligt.
”Internationell expansion”
Raoul Grünthal, vd Schibsted
1. Vad står högst upp på agendan för er 2013?
– Vi ska hitta nya spännande verksamheter, och samtidigt ha stort fokus på den mobila affären och rörlig bild. Vi satsar också på internationell expansion för till exempel Lendo och Prisjakt.
2. Vad är den största förändringen om fem år?
– Med nuvarande förändringstakt kommer vår verksamhet att se helt annorlunda ut om fem år.
3. Har ni ökat eller minskat omsättningen?
– Vi ska ha en högre vinst och högre marginaler. Omsättningen inom våra digitala verksamheter kommer att öka.
4. Om fem år – har ni någon ny verksamhet som ni inte har idag?
– Ja. Vi startar, köper eller utvecklar ständigt nya verksamheter.
”Fler varumärken än idag”
Jonas Sjögren, vd SBS Nordic
1. Vad står högst upp på agendan för er 2013?
– Viktigast är att få affären att växa, helt enkelt, både tittandet, lyssnandet och intäktsmässigt.
2. Vad är den största förändringen om fem år?
– Jag tror att vi är ett mycket större företag med fler varumärken och produkter än vi har idag.
3. Har ni ökat eller minskat omsättningen?
– Om fem år har vi ökat omsättningen mycket.
4. Om fem år – har ni någon ny verksamhet som ni inte har idag?
– Nej, vi kommer att stanna där vi är, som det ser ut nu kommer det att vara radio, tv och online.
"Börja ta betalt för innehållet"
Thomas Peterssohn, vd Mittmedia
1. Vad står högst upp på agendan för er 2013?
– Viktigast är att börja ta betalt för innehållet i de digitala kanalerna. Samtidigt gör vi om hela organisationen och bemannar ned.
2. Vad är den största förändringen om fem år?
– Vi har en treårsplan som går ut på att styra om till en digital affärsmodell. Vi måste också effektivisera dagstidningsverksamheten.
3. Har ni ökat eller minskat omsättningen?
– Jag tror att vi har ökat något. En större andel av intäkterna kommer från gratistidningarna.
4. Om fem år – har ni någon ny verksamhet som ni inte har idag?
– Ja, det hoppas jag, men det är svårt att säga vad.
”Kommer ikapp tekniken”
Pelle Mattisson, vd Stampen
1. Vad står högst upp på agendan för er 2013?
– Två saker, att jobba med den strukturomvandling som pågår i tidningsbranschen. Sen är det lönsamhet.
2. Vad är den största förändringen om fem år?
– Den största förändringen är att hela branschen har kommit ikapp teknikomvandlingen.
3. Har ni ökat eller minskat omsättningen?
– Vi har ökat om fem år, absolut.
4. Om fem år – har ni någon ny verksamhet som ni inte har idag?
– Jag är ganska säker på att det finns nya bolag om fem år.