Strategi och analys
Mediebyråerna som slåss om Arla
Publicerad: 9 juni 2010, 11:47
Mejerijätten Arlas mediebyråpitch går in i slutfasen. Efter sommaren vet Carat om de får behålla jätteuppdraget.
Det har under en period ryktats om att Arla skulle bli nästa stora mediebyråpitch.
Dagens Media kan nu berätta att tre byråer, inklusive Arlas nuvarande mediebyrå Carat, har blivit inbjudna att pitcha på det stora uppdraget. De övriga byråerna ska enligt uppgift vara Mediaedge CIA och Mediacom.
– Det kan jag inte kommentera, säger Daniel Collin vd för Mediaedge CIA.
Arla köpte medier för 121 miljoner kronor brutto under 2009, enligt Sifo reklammätningar, och är därmed en av Sveriges större annonsörer
Pitchen beräknas vara klar i höst och den mediebyrå som vinner uppdraget har en relativt ny byråuppställning att jobba med.
I höstas drabbades Stenström Red Cell, DDB, Forsman & Bodenfors, Ogilvy och Lowe Brindfors när Arla valde att samla i princip hela sitt reklamuppdrag hos BBDO London.
Mother i London och New York fick nyligen uppdraget att marknadsföra Arlas ostar.
Maj månad bjöd i övrigt på få kundförflyttningar mellan mediebyråerna, visar Dagens Medias sammanställning.
Men ett antal annonsörer har valt att anlita mediebyrå för första gången.
Ett exempel är Folkia, som nu samarbetar med Tre Kronor – som även knyckt Vi i Villa från Mindshare.
Största kundrörelsen är Sony BMG, som bytt från OMD till Vizeum. Förra året uppgick medieköpen till 100 miljoner kronor, enligt Sifo Reklammätningar.
Bizkit har fem nya kunder, inklusive sajten Edarling.com, som ska in på den svenska dejtingmarknaden, samt Israels Turistbyrå.
– Intressant kund med tanke på vad som hänt, säger Johan Eidmann, vd, Bizkit om nya kunden.
Scream har fått in rökavvänjarna Niconovum, som under en kort tid låg hos IB/B, men dessförinnan hos OMD. Bolaget spenderade drygt 20 miljoner kronor brutto på medieköp förra året.