lördag23 september

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Mediebyråer sågar NRJ-affären

Publicerad: 8 november 2012, 07:56

Kraftigt höjda reklampriser, en försämrad produktutveckling och en havererad marknad. Det är vad mediebyråerna fruktar när SBS Radio tar över NRJ:s stationer från MTG. "Monopol är aldrig bra för kunderna", säger Johan Eidmann, vd på mediebyrån Bizkit.

Ämnen i artikeln:

SBS RadioMTGSBSMTG RadioCaratBizkit Havas

DT

Dante Thomsen


Vid årsskiftet går över 20 radiostationer över från MTG till SBS Radio, som en konsekvens av den uppmärksammade NRJ-affären.

Hos mediebyråerna växer nu oron för att SBS Radio ska använda sin kraftiga dominans för att diktera nya villkor på marknaden.

– Risken är stor att SBS får en så dominerande ställning att prisnivån går upp, säger Johan Eidmann.

Han understryker att alla branscher mår bra av en likvärdig och balanserad konkurrens, eftersom det gynnar produktutvecklingen och pressar priserna till ett bra marknadspris.

– SBS kommer på några orter att bli helt ensamma inom den kommersiella radiosektorn.

Enligt uppgift till Dagens Media har SBS redan börjat planera för att höja reklampriserna efter årsskiftet.

Martin Andreasson, radiorådgivare på Carat, är även han kritisk till situationen:

– Vi som medieköpare tycker att det har varit fantastiskt bra med två jämnstora nätverk, men nu kan det helt plötsligt bli jäkligt dyrt. SBS bör inte bli för kaxiga och låta priserna skena.

Vilka konsekvenser får affären för era kunder?

– Risken är att det skadar hela radiomarknaden. Radio har varit väldigt kostnadseffektivt och ett bra komplement till tv, men frågan är om det inte blir för dyrt nu.

Med i ekvationen finns också det nya mätsystemet PPM som ska ge radiomätningar som motsvarar tv-branschens ratings.

– Att kanalerna säger att de inte ska höja priserna efter att PPM införts ska man ta med en stor nypa salt, säger Martin Andreasson.

Hos MTG har det avbrutna samarbetet med NRJ redan börjat kosta pengar.

– Mediebyråerna vill hålla sig väl med den stora spelaren och det märktes av ganska direkt. Vi förlorar redan pengar och har egentligen gjort det sedan affären tillkännagavs, säger Christer Modig, vd på MTG Radio.

Han hoppas på att Konkurrensverket, som utrett frågan sedan i mars, ska stoppa affären.

– Det är inte så att vi sitter och väntar på ett mirakel, men det finns ändå en smula hopp.

På Konkurrensverket har man inte fattat något beslut ännu.

– Utredningen pågår och det är omöjligt att säga när den är klar, säger pressekreteraren Jimmy Dominius.

SBS Radio, tonar ner mediebyråernas kritik.

– Det är klart att man som köpare av vilken tjänst eller produkt som helst skulle önska att det fanns jättemånga och jämnstarka konkurrenter på marknaden men det är väldigt ovanligt att det ser ut så, säger vd:n Staffa-n Rosell.

Ska ni höja priserna nästa år?

– Det är klart att vi strävar efter att kunna höja priserna eftersom vi har ett starkare erbjudare än tidigare.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev