måndag25 september

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Intern misstro mot Bink

Publicerad: 1 september 2010, 07:18

Tveksamheten mot Bonniers säljbolag Bink är stor internt. Ledningen kan tvingas ta i med hårdhandskarna för att få med Expressen och TV4. "Innan vi går med vill vi se hur det fungerar", säger Bengt Ottosson, vd för Expressen.

Ämnen i artikeln:

MediacomBonnierBonnier NewsExpressenDI.seBonnier TidskrifterDN.seBink

KD

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


SA

Synnöve Almer


HW

Henrik Widell


DI.se , DN.se och Bonnier Tidskrifters sajter är redan inne i Bonniers gemensamma säljbolag Bink.

Bolagets vd, Martin Ahrend, har en uttalad ambition att alla Bonniers digitala plattformar ska samlas under Bink, men både Expressen.se och TV4.se fortfarande utanför.

– Innan vi går med vill vi gärna se att det fungerar. Vi vill se hur Bink kan hantera DN.se och även i någon mån Sydsvenskan.se, säger Bengt Ottosson, vd för Expressen.

Farhågor finns bland annat om huruvida Bink kan hantera komplexa annonssamarbeten.

– Med en centraliserad lösning som Bink finns en uppenbar risk att contentsamarbeten, redaktionella lösningar och cross media-lösningar blir lidande. Och det är ju den typen av lösningar och samverkanseffekter som kunder efterfrågar på en marknad som blir allt mer integrerad, säger Jimmy Rodhelind, mediebyrån Mediacoms chef för digitala medier.

Bengt Ottosson:

– Det är en av de delar som vi måste hitta lösningar för innan vi kan gå med. En ökande del av vår affär sker genom samarbeten mellan oss och andra aktörer, och den typen av sälj är svårt att göra i ett gemensamt säljbolag.

Om ni inte är nöjda med hur det blir, kan Expressen se välja att stå utanför?

– Vi får se, den frågan är inte aktuell i nuläget.

Dn.se gick in i Bink i februari men frågan om hur konceptaffärerna ska skötas är ännu inte fastslagen.

– Vi har klargjort att säljorganisationen på DN håller i stafettpinnen vid konceptaffärer och större affärer, där digitalt är en del av en större lösning, säger Henrik Stangel, försäljningsdirektör på DN.

Tanken var väl att Bink skulle sköta även konceptaffärerna. Har Bink-ledningen fått backa?

– Nej, det har varit en levande diskussion där man lär sig under resans gång.

Dagens Media har utan framgång sökt Martin Ahrend, och Bonniers koncernchef Jonas Bonnier avböjer att kommentera.

– Jag har inte detaljkunskap i frågan, säger Jonas Bonnier

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev