Strategi och analys
Hela Skåne tappar mest
Publicerad: 28 augusti 2012, 21:00
Med en beräknad tillväxt på 25,5 procent ser Svea Media ut att göra sitt bästa år någonsin. Sämre går det för Hela Skåne, som istället backar.
DT
Dante Thomsen
För dagspressen är 2012 ett år som präglats av en finansiell oro. Trots det har flera av landets annonspaket ökat sin försäljning jämfört med förra året. Det visar en undersökning som Dagens Media har gjort.
Mest ökar Svea Media, där Citypaketet, Mediekompaniet och Hela Skåne ingår.
– Vi är på väg att göra vårt bästa resultat någonsin. Visserligen saknas det någon krona, men det räknar vi med att ta in, säger vd:n Johan Ankarswed.
Han vill inte avslöja några siffror, men uppger att tillväxten ligger på 25,5 procent.
Vad tror du om 2013?
– Det finns flera saker som kan påverka marknaden, men just nu känns det som att det kommer gå bra, även om jag har respekt för utomstående faktorer.
Även för Citypaketet, som nyligen fick en ny vd i Leslie Marsden, har 2012 varit ett bra år.
– Hittills ligger vi på en nära tvåsiffrig tillväxt. Det är otroligt starkt då vi möter ett bra första halvår 2011.
Vad Citypaketet kommer omsätta i år är dock ingenting han vill berätta.
Inte heller Kvällspressen Impact avslöjar några siffror.
– Men hittills har vi haft en tillväxt på runt 7 procent jämfört med förra året. Det har varit ett bra kvällstidningsår och den fullbokade tv-reklamen har också spillt över på oss, säger försäljningschefen Joakim Flodin.
Samtidigt som flera av annonspaketen ökar kan Hela Skåne – som står inför en avgörande omgörning av organisationen – ses som sorgebarnet.
Hittills har annonspaketet, som omsätter runt 340 miljoner kronor, tappat 10 procent jämfört med förra året.
– Vi tappar ungefär det som marknaden har tappat i snitt. Det har gått trögt för morgonpressen, säger den avgående vd:n Robert Bäcklin.
Nästan lika illa är det för 08 Mälardalen som ligger på –8 procent.
– Men då ska man komma ihåg att vi hade Stockholm City, vilket vi inte har i år, säger försäljningschefen Matthias Sånemyr.
Backar gör också Riksmedia, som nyligen fick en ny vd i Theo Blanco.
– Hittills ligger vi på minus 3,9 procent och det tror jag beror på att medieköpen totalt sett har minskat. Jag är faktiskt förvånad över att resultatet inte är ännu sämre, säger han, och fortsätter:
– Under andra halvåret brukar vi göra en comeback, vilket innebär att vi har en något mer baktung budget än andra annonspaket.
Något bättre ser det ut för Mediekompaniet, som kommer omsätta runt 700 miljoner kronor.
– Trots en orolig marknad räknar vi med att uppnå förra årets försäljning, säger vd:n Anders Sjösten.