fredag22 september

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Halva riksdagen vill begränsa

Publicerad: 17 augusti 2010, 14:44

Nästan hälften av riksdagens ledamöter vill begränsa reklamens mängd och uttryck. Allra störst är reklamfientligheten hos Miljöpartiet.

Ämnen i artikeln:

RödgrönaMiljöpartietCenterpartietModeraternaAlliansenVänsterpartietSocialdemokraternaKristdemokraternaLiberalerna

HW

Henrik Widell


Dagens Media har intervjuat 320 av riksdagens ledamöter, om deras inställning till reklam och marknadsföring i ett vidare perspektiv.

Resultatet är nedslående. Hela 42 procent vill lagstifta om nya begränsningar för mängden reklam eller dess uttrycksformer.

22 procent tycker inte att reklam har någon viktigt funktion alls att fylla i ett samhällsekonomiskt perspektiv.

Trots att marknadsföringsbranschen årligen omsätter drygt 60 miljarder kronor, vilket motsvarar ungefär 2 procent av Sveriges BNP.

Allra störst är motståndet mot tobaks- och alkoholreklam, samt reklam riktad till barn. Ett återkommande skäl till skärpt reglering är att landets ledamöter finner reklamen störande.

– Man ser bara reklam när man slår på tv:n. Det är mer reklam än nyheter och film. För mig har reklamen ingen nytta alls, säger till exempel Socialdemokraternas Claes-Göran Brandin.

Genomgående är att argumenten för ökad reglering av marknadskommunikation främst handlar om personliga preferenser.

Bristen på kunskap är i många fall mycket påfallande.

Mest kritiska till reklam är Miljöpartiet där 15 av 17 svarande ledamöter vill se fler begränsningar.

Mest positiva är Moderaterna där 76 av 85 svarande tycker att de nuvarande reglerna är tillräckliga.

Centern är mest splittrat av Allianspartierna där 11 av 28 svarande ledamöter ser behov av fler begränsningar.

Centerns Birgitta Sellén säger:

– Folk orkar inte läsa allt, det är för mycket och man blir less. Sedan kostar ju även reklamen mycket pengar. Det vore väl bättre att sänka priserna på produkterna istället?

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev