Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Expertbonanza: De skriver analyser för Dagens Medias läsare under våren

Publicerad: 18 februari 2021, 07:35

Agnes Stenbom, leder arbetet med ansvarsfull AI på Schibsted, Anders Malmsten, journalist och mediekonsult, Marie Nilsson, vd på Mediavision, Martin Schori, chef för nyheter och gräv på Aftonbladet, Alexandra Jung, SEO-specialist på Iprospect, Maya Garkusha, automation lead Nordics på Spotify, Carl Wåreus, head of domestic clients, partners och agencies på Google, Kristin Heinonen, digital strateg och trendanalytiker, Thomas Mattsson, senior adviser på Bonnier News och Joel Pallvik, senior rådgivare och medgrundare av sponsringskonsulten Pack Train.

Foto: (Illustration Tom Fägrell)

Vi fortsätter att fördjupa innehållet på dagensmedia.se. Här är tio branschexperter som delar med sig av kunskap och insikter till Dagens Medias prenumeranter under våren 2021.


Ämnen i artikeln:

Anders MalmstenThomas MattssonMediavisionMartin SchoriIprospectSpotifyCarl WåreusGoogleBonnier NewsSponsringSchibsted


Dagens Media blir ännu matigare med temaveckor, återkommande guider och case, samt fler spännande krönikor och analyser. 

Nu kan vi presentera tio nya experter inom media och kommunikation som har tackat ja till att skriva analyser i Dagens Media under våren. Sedan tidigare har Dagens Media en mängd andra externa medarbetare, som Thomas Baekdal, Stefan Melesko, Jan Scherman och Leif Holmkvist.

LÄS OCKSÅ: Nu tar vi nästa steg i utvecklingen av Dagens Media 

Tillsammans har de nya analytikerna en gedigen kunskap inom data, AI, medieaffärer, automatisering, sök, streaming, digitala prenumerationer, sociala medier, publicistik, journalistik, digitalisering, sponsring och en rad andra områden som vi vet är viktiga för våra läsare.

Först ut att bli publicerade är Marie Nilsson, vd på Mediavision, som analyserar streamingaktörernas utmaningar, Martin Schori på Aftonbladet som lägger ett affärsperspektiv på politiseringen av medier, samt digitala strategen och trendanalytikern Kristin Heinonen, som fördjupar sig i mediekonsumtionen under coronapandemin. Deras texter kommer att finnas tillgängliga för Dagens Medias prenumeranter inom den närmaste veckan.

Här följer en närmare presentation av branschexperterna:

Thomas Mattsson, senior adviser, Bonnier News

En av Sveriges mest erfarna och mediechefer och publicister. Blev 2005 chefredaktör för Expressen Nya Medier och 2009-2019 var han chefredaktör och ansvarig utgivare för alla Expressens redaktionella kanaler. Thomas Mattsson har i decennier varit tongivande i mediedebatten och var nyligen också tf vd för TU – medier i Sverige.

Marie Nilsson, vd på analysföretaget Mediavision

Grundade Mediavision 1996 efter att tidigare ha jobbat med analys på TV3/airtime. Är en av Sveriges ledande experter på den nordiska medie- och telekomindustrin. Mediavision följer löpande utvecklingen för de olika streamingtjänsterna, hur marknadsandelarna utvecklas för mediebranschens aktörer samt vilka mediebolag som lyckas bäst när det gäller att få del av hushållens pengar. 

Martin Schori, chef för nyheter och gräv samt stf utgivare på Aftonbladet

Martin Schori är expert på digital journalistik och författare av boken ”Online Only – allt du behöver veta för att bli morgondagens journalist”. Han är idag chef för Aftonbladets gräv- och nyhetsredaktion och stf ansvarig utgivare för tidningen. Tidigare har han jobbat på Dagens Media, KIT och som nyhetschef, utrikesredaktör och webbredaktör på Aftonbladet. Han är också ledamot i Pressens Opinionsnämnd. 

Maya Garkusha, Automation Lead Nordics på Spotify

Maya Garkusha har en gedigen bakgrund inom köpt media. Hon har tidigare jobbat i den egna startupen Programmatic Consulting, med sök på en prisjämförelsesajt i London samt som ansvarig för programmatiska köp på bland annat GroupM. Idag ansvarar hon för automatisering och programmatiska köp på Spotify.

LÄS OCKSÅ: Digitala prenumerationer först ut i Dagens Medias satsning på temaveckor 

Carl Wåreus, head of domestic clients, partners och agencies på Google

Carl Wåreus är en av Sveriges mest erfarna personer inom media och marknadsföring. Han har bland annat varit marknadsdirektör på McDonalds i Sverige och norra Europa, vd på Forsberg & Co, vd på DDB och vd på OMD. Sedan 2017 är han ansvarig för Googles relationer och affärer med byråerna samt med kunder med Sverige som primär marknad.

Kristin Heinonen, digital strateg och trendanalytiker

Har tidigare varit strateg och vd på den digitala byrån Good Old. Kristin Heinonen grundade också eventet Sweden Social Web Camp och har engagerat sig i digitala talanger som styrelsemedlem i Hyper Islands utbildning Digital Business samt som medgrundare av House of Ada i Malmö. Idag är hon bland annat Program Curator för The Conference och digital strateg och trendanalytiker i eget bolag. 

Agnes Stenbom, leder arbetet med ansvarsfull AI på Schibsted

Agnes Stenbom har jobbat på Schibsted i snart tre år och är sedan februari 2020 ansvarig för arbetet inom ansvarsfull AI. Hon är även doktorand på KTH där hon bedriver forskning kring AI och journalistik. Tidigare i karriären har hon bland annat jobbat med produktutveckling inom maskininlärning på Schibsted, med expansion på dåvarande Bonnier-startupen Mag+, och som analytiker på designbyrån Silver.

 

Anders Malmsten, journalist och mediekonsult 

Anders Malmsten har tidigare varit vd för Bonnier International Magazines och startade Dagens Medicin i fem länder. 1999 tilldelades han Stora Journalistpriset i kategorin ”Gränsbrytande journalistik”. 2013 lämnade han Bonnier för att jobba som konsult inom affärsutveckling i eget bolag. Anders Malmsten bloggar på dagensmedia.se och ska nu även skriva återkommande analyser för Dagens Medias prenumeranter. 

Alexandra Jung, SEO-specialist, Iprospect

Alexandra Jung är SEO-konsult på Dentsu-ägda Iprospect, en av världens ledande fullservicebyråer inom digital marknadsföring. Hon delar sedan tidigare med sig av tips, råd och inspiration kring sökoptimering i en blogg på dagensmedia.se. Tidigare i karriären har hon bland annat varit webbutvecklare på vården.se och community moderator på watAgame.

LÄS OCKSÅ: Temavecka: digitala prenumerationer – här är alla artiklar 

Joel Pallvik, senior rådgivare och medgrundare av sponsringskonsulten Pack Train

Joel Pallvik har stor erfarenhet av att jobba med några av Sveriges största varumärken. Tidigare i karriären har han arbetat som konsult på Cohn & Wolfe och Jung Relations, samt som ansvarig för sponsring på Jung Relations. Sedan 2015 befinner sig Joel Pallvik på Pack Train, ett konsultföretag inom sponsring som han också var med och grundade. Pack Train jobbar med strategi, aktivering och mätningar. Några av kunderna är Hammarby Fotboll, Svenska Ishockeyförbundet, Svensk Elitfotboll och SDHL.

Har du ingen prenumeration på Dagens Media? Det kan du fixa här.

Dagens Medias övriga externa skribenter, krönikörer och analytiker

Sedan tidigare tillhandahåller Dagens Media råd, analyser och journalistik från en rad andra experter inom marknadsföring och medier.

Några av dem är:

• Leif Holmkvist, journalist

• Ola Andersson, digital expert

• Stefan Melesko, medieanalytiker

• Jan Scherman, diversearbetare inom media

• Thomas Baekdal, medieanalytiker

• Martin Gelin, DN:s korrespondent i New York och författare

• Kristina Juhlin, vd på Amplifi

• Emma Blom, grundare Social Industries

• Jonas Åström, grundare Recuro

• Peter Mackhé, medieexpert på Sveriges Annonsörer
Lars Herlin, medieanalytiker

 

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik.svedjetun@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.