Strategi och analys
”De fyller priset med mer luft”
Publicerad: 24 november 2010, 07:30
Mediebyråerna laddar för en tuff fajt med kanalerna under förhandlingarna om nästa års tv-köp. Hotet: att snabbt kyla ner marknaden genom att fly till andra medier.
SA
Synnöve Almer
– Kanalerna gör självklart allt de kan för att få tv-marknaden att verka glödhet. Vi har en lite annan bild av hur mycket de har tackat nej till i år, men ingen vet. Risken är att de stryper efterfrågan om de chockhöjer priserna, säger en tv-chef, som vill vara anonym.
De stora tv-husen aviserar tvåsiffriga bruttoprishöjningar och signalerar dessutom lägre rabattsatser nästa år för att möta upp den heta tv-marknaden. Mediebyråerna talar istället om större rabattsatser för att kompensera bruttoprishöjningarna.
– Det är inte förvånande att de höjer bruttopriserna, men inget är klart förrän vi är färdigförhandlade. Jag ifrågasätter varför de nu bygger in mera luft i prislistor som redan är full av luft, säger Carina Andersson, tv-chef på Maxus.
Bizkits tv-chef Johnnie Åkerström tänker inte acceptera en genomsnittlig tvåsiffrig nettoprishöjning.
– Istället för prishöjningar kan de se till att öka sina lager. Vi ställer först och främst krav på att de jackar upp sina tablåer och tar tillbaka andelar från SVT nästa år. SVT hade visserligen skjuts av OS, VM och bröllopet, men flera kanaler hade alldeles för svaga tablåer.
Han är inte säker på att efterfrågan blir så hög som alla räknar med nästa år. Årets ad hoc-kunder har mött stegrande priser och stoppade kampanjer. Det kan ha skrämt bort många kunder som inte når upp till kanalernas årsavtals-gränser och därför måste köpa ad hoc även nästa år. MTG TV:s och Prosiebens årsavtal ligger på minst 4 miljoner kronor. TV4-huset kräver 5 miljoner i budget.