Få hela storyn
Starta din prenumeration
Strategi och analys
Pandemiåret 2020 skapade ett stort sug efter digitalt innehåll. Streamingtjänster och nyhetssajter slog rekord, samtidigt som oron i världen gav meditationsappar och pussel skjuts. Kristin Heinonen tittar på hur användarnas medievanor påverkades och vad det kan betyda framåt.
Strategi och analys
Den dramatiska utvecklingen på den svenska dagstidningsmarknaden har aktualiserat frågan kring ägandet och ägarformer. Och visst har ägandet betydelse – inte minst för resultatet och överlevnad, skriver Stefan Melesko.
Strategi och analys
Kvällstidningarna lyfts ofta fram som branschens föredömen vad gäller digitalisering, men intäkterna har inte vuxit – tvärtom, skriver Stefan Melesko, som har djupdykt i kvällspressens utveckling.
Strategi och analys
ANALYS. Vad är det som gör Ebays rubrikannonssajter så attraktiva för Schibstedbolaget Adevinta? Här handlar det inte om att köpa en konkurrent för att på sikt skapa en monopolsituation. Fördelarna med ett samgående ligger på ett annat plan, skriver medieanalytikern Lars Herlin.
Strategi och analys
Del 3 av 6. Hur resonerar Sveriges största annonsörer kring marknadsföringsbudgeten år 2020? Marknadscheferna på Tui, Telenor, Volkswagen, Lendo och Telia berättar om strategierna för nya decenniet.