Strategi och analys
Pandemiåret 2020 skapade ett stort sug efter digitalt innehåll. Streamingtjänster och nyhetssajter slog rekord, samtidigt som oron i världen gav meditationsappar och pussel skjuts. Kristin Heinonen tittar på hur användarnas medievanor påverkades och vad det kan betyda framåt.
Strategi och analys
Den dramatiska utvecklingen på den svenska dagstidningsmarknaden har aktualiserat frågan kring ägandet och ägarformer. Och visst har ägandet betydelse – inte minst för resultatet och överlevnad, skriver Stefan Melesko.
Strategi och analys
Kvällstidningarna lyfts ofta fram som branschens föredömen vad gäller digitalisering, men intäkterna har inte vuxit – tvärtom, skriver Stefan Melesko, som har djupdykt i kvällspressens utveckling.
Strategi och analys
ANALYS. Vad är det som gör Ebays rubrikannonssajter så attraktiva för Schibstedbolaget Adevinta? Här handlar det inte om att köpa en konkurrent för att på sikt skapa en monopolsituation. Fördelarna med ett samgående ligger på ett annat plan, skriver medieanalytikern Lars Herlin.
Strategi och analys
Del 3 av 6. Hur resonerar Sveriges största annonsörer kring marknadsföringsbudgeten år 2020? Marknadscheferna på Tui, Telenor, Volkswagen, Lendo och Telia berättar om strategierna för nya decenniet.
Strategi och analys
GRANSKING. Är sponsrad journalistik – som både Kit och Breakit gör i samarbete med annonsörer – ett smart sätt att finansiera oberoende journalistik, eller ett slag om trovärdighet och integritet som håller på att förloras? Åsikterna går isär när Dagens Media frågar experter, annonsörer och publicisterna själva.
Strategi och analys
Stort fokus på flexibilitet och smidig digital upplevelse när Synsam lanserar det nya konceptet Ai. "Vi tycker att det är självklart att våra kunder ska kunna prenumerera på glasögon, som man idag gör med exempelvis Spotify, Netflix eller bilen".
Strategi och analys
HELGLÄSNING. Hur agerar man som företag när man ofrivilligt dras in i en terrorattack? Spendrups berättar om hur de tänkte och navigerade vid tiden för dådet. Kommunikationschefen Mårten Lyth beskriver händelsen som "ett ärr på företagskroppen som vi aldrig kan ta bort."
Strategi och analys
När är det "okej" att som företag kommunicera ut sina budskap efter en tragisk och traumatisk händelse som fredagens terrorattack? Charlie Stjernberg och Anders Wennerstrand på Prime respektive Westander ger sin syn på saken.
Strategi och analys
Bara veckor efter att såväl Influencers of Sweden och Sweden Influencers annonserat att de ska lansera valutor för influencer marketing – tänker nu även Sveriges Annonsörer och Tailsweep göra detsamma.