söndag5 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Zlatan bäst som sportdryck

Publicerad: 23 augusti 2010, 06:27
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:42

470 svenskar tycker till om fotbollsstjärnans varumärke – i en undersökning beställd av Zlatan själv.


MS

Martin Schori

Rvd

Rolf van den Brink


Zlatan Ibrahimovic har anlitat varumärkeschefen Mika Lepistö som ska prospektera vad fotbollsstjärnans varumärke kan användas till. Undersökningsföretaget Straylight lät via en webbenkät fråga 470 svenskar om saken.

Av de givna alternativen fastnade minst hälften av svenskarna för sportdryck, solglasögon och kalsonger. Längst ned på listan kommer vin, snus, huvudvärkstabletter, glass och öl.

Allmänt är kvinnor mer positivt inställda till produkter med namnet Zlatan. Uppåt 60 procent av kvinnorna anser att Zlatan passar som kalsonger och after shave jämfört med under 40 procent av männen. Var tionde man tycker att Zlatan inte passar för någon produkt alls. Både män och kvinnor är överens om att ett månadsmagasin med Zlatans varumärke är iskallt.

Mer än var tionde kan tänka sig köpa Zlatan-märkta kalsonger, t-shirts, solglasögon och deodoranter. Motorbåtar, sportbilar och snus ligger köpintentionen i botten för.

Zlatans varumärkeskonsult Mika Lepistö tycker att undersökningen är ”rolig och intressant” att få ta del av. Han verkar inte förvånad över resultatet.

- Sportdryck faller sig ju naturligt och solglasögon och kalsonger. Det beror nog på att de just sett andra idrottsstjärnor profilera samma typ av produkter, så tankegången blir ju given. Det är klassiska produkter att profilera i kändissammanhang, men inte särskit specifikt för Zlatan.

Mika Lepistö är förtegen med om köpintresset i undersökningen stämmer med hans egen bild.

- Man kan sälja allt med mördande reklam. Men om det stämmer med min bild eller inte låter jag vara osagt. Det är alltid kul att få ta del av undersökningar, även om man kanske inte ska stirra sig blind på dem.

Hur långt har ni kommit med arbetet med Zlatans varumärke?

- Det kan jag tyvärr inte kommentera i dagsläget.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev