Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag12.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Zen höjer kreativiteten på King

Publicerad: 9 november 2011, 08:18
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:51

Kings grundare och creative director Frank Hollingworth ska leda arbetet med att kora Sveriges mest kreativa reklam i Guldägget 2012. Själv tycker han att kreativitet är ett missbrukat ord.


Frank Hollingworth har hunnit samla på sig fem gulddägg och ett platinaägg genom åren och dessutom suttit i juryn, men nästa år blir det varken priser eller omröstningar för hans del.

– Som ordförande får jag till exempel inte rösta, så jag är lite bakbunden. Mitt jobb blir att försöka få medlemmarna att diskutera så mycket som möjligt och inte ge sig för lätt.

Vad behöver svenska byråer bli bättre på, avseende kreativitet?

– Man ska inte underskatta faktumet att en bra byrå behöver en bra kund. Man kan vara hur kreativ som helst, men om man inte har en kund som köper idéerna blir de inte av. Vid sämre tider är det svårare att stå upp för sin sak och då blir kreativiteten lidande.

Så företag och byråer borde bli modigare?

– Det är bra att vara modig. Om man som reklambyrå har en bra idé måste man argumentera för den. Som konsult har man som uppgift att säga vad man tycker. Det finns också en missuppfattning att kreativ reklam inte är relevant. Det är just det den är. Den är både relevant och nyskapande.

Hur gör ni på King på att höja kreativiteten?

– Det är hemligt. Det är ett väldigt effektivt sätt, så om jag berättar det kanske andra börjar jobba så också. Det handlar om vad vi har för inställning till det vi gör, en zenbuddistisk inställning.

Vilket företag har imponerat på dig i år när det kommer till kommunikation och reklam?

– Det är faktiskt många i år. Poolia, som vi precis har gjort filmer för, är ett exempel. De har varit anonyma länge, men nu påminns man om dem igen. Tele2 har varit duktiga länge, inte bara i år. De lyckas nå mig och får mig att tänka att Tele2 är ganska bra. De riktar sig både till mig som privatperson och företagsledare och det är inte många som klarar det.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.