Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Youtube kapar priserna

Publicerad: 12 Maj 2010, 11:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:50

Svenska Google har haft svårt att få annonsörerna att hitta till Youtube. Nu sänks priserna med en tredjedel.


Det dyraste annonsformatet, en så kallad masthead på startsidan, sänks med hela 43 procent. Efter sänkningen kostar annonsen 180 000 kronor per dygn. Brutto såväl som netto, Google undviker rabatter.

– Vi fick signaler från annonsörer och byråer om att vi lagt oss väl högt i pris, särskilt på förstasidan, säger Anders Gustafsson, Youtube-ansvarig på svenska Google.

– Samtidigt känner vi också att många byråer och annonsörer varit låsta vid att titta mer på rabattsatser snarare än effekten av mediet. Vi har inga rabatter på Youtube och hoppas att fler ska börja jämföra nettopris och effekt istället för hur många procent rabatt man fått, fortsätter han. 

Youtube finns som svensk domän sedan 2008. De första åren låg fokus på att bygga upp det svenska innehållet, men nu är det dags att satsa på annonsförsäljningen.

– Förutom Comhem är det få i Sverige som gör reklamfilm specifikt för spridning på webben, trots att det finns betydligt bättre möjligheter att ta ut svängarna jämfört med tv, säger Daniel Rytterström, som ansvarar för byråkontakterna på Youtube.

Istället läggs Youtube oftast på i sista hand. Annonsören eller byrån laddar upp tv-filmen och hoppas på viral spridning.

Men analys av tittandet på några av de reklamfilmer som fått störst spridning på Youtube, visar att det stora antalet tittare kom efter en annons på startsidan. Det gäller bland annat Evians rullskridskoåkande bebisar och Comhems internetfavoriter.

Förutom startsidan Youtube.se, med 2 miljoner besökare per dag, säljer Youtube  videoannonser på söksidan och prerolls och bannerannonser inne i videoklippen.

Däremot ser inte den som laddar upp material några annonser.

– Då är man upptagen med annat, vi vill inte störa den processen, säger Anders Gustafsson

Annonserna kan visas för alla eller styras utifrån målgrupp eller sökord.

Inom kort blir det också möjligt att sponsra hela format på Youtube. Först ut blir Eurovision Song Contest senare i vår, vilket man hoppas kunna sälja in till en svensk annonsör.

– Sverige är ett av de länder med flest Youtube-sökningar på Eurovision Song Contest, trots att vi är ett litet land, säger Daniel Rytterström.

Utomlands experimenteras just nu mycket med livesändningar på Youtube. Bland annat sändes hela kricket-VM live från Indien. Dessutom pågår de första försöken med betaltjänster på Youtube i USA, i form av filmuthyrning.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.