Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Webb-tv-lyftet dröjer för SBS

Publicerad: 9 juni 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 11:58

SBS Discovery TV är fortsatt minst av tv-husen i webb-tv. Samtidigt drar lanseringen av Dplay ut på tiden.– Vi lanserar skarpt senare i höst, säger Daniel Cedercrona, digital media director på SBS Discovery TV.


Dagens Media kunde redan för ett år sedan berätta om SBS Discoverys nya play-tjänst Dplay, som skulle lanseras i början av 2015. Än lyser dock tjänsten med sin frånvaro. Enligt Daniel Cedercrona beror det på att antalet länder som tjänsten ska lanseras i har ökat.

– Från början var Sverige och Norden den enda region som skulle släppa Dplay. Men när våra ägare såg vilken potential som finns i Dplay, beslutades det att projektet skulle bli globalt, säger han.

Just nu håller SBS Discovery TV på att betatesta Dplay, som ska samla alla SBS Discovery TV:s kanaler och webbproduktioner på ett och samma ställe – inklusive Eurosport.

Målet är att Dplay ska bidra till att öka tittandet över nätet. Än så länge ligger SBS Discovery TV efter konkurrenterna.

SVT och TV4-Gruppen är ohotade i toppen, men trots att den största konkurrenten MTG tappat både i strömstarter och spenderad tid, så är SBS Discovery fortfarande mindre. MTG:s tapp beror bland annat på att tv-huset sände vinter-OS under 2014, vilket tillfälligt gav ett uppsving i webb-tv-tittandet.

SBS Discovery knappar dock in på MTG och ökade antalet strömstarter från 11,4 miljoner under januari–maj 2014 till 16,9 miljoner januari–maj i år. Samtidigt har antalet spenderade timmar ökat från 2,7 miljoner 2014 till årets 4,7 miljoner – en ökning på 74 procent.

SVT och TV4-Gruppen drar ifrån ytterligare och ökade antalet spenderade timmar med 90 respektive 80 procent under samma period. MTG minskade med 42 procent.

– Vi har skyndat långsamt och fokuserat på att skapa en hållbar tillväxtstrategi. Vad vi nu ser är en kraftig ökning av vårt webb-tv-tittande. Under maj var vi större än MTG i spenderad tid, säger Daniel Cedercrona.

Formatet ”Ex on the beach Sverige” har varit lyckosamt för SBS Discovery TV. Programmet har under fyra veckor i rad legat på plats ett, två och tre på MMS webb-tv-topp.

– Vi har en uttalad strategi i att göra vad vi kallar för hybridformat – format som driver tittande både digitalt och linjärt. Det har hittills lyckats väldigt bra.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev