Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Wåreus: "Aldrig tidigare varit fullt i tv i januari"

Publicerad: 22 December 2010, 09:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:27

Annonsörerna blir allt senare med budgetarbetet. I år har det fått stora konsekvenser. Tv och utomhus är i det närmaste slutsålda och kampanjer får inte plats. Samtidigt ökar det oavlönade dubbelarbetet för mediebyråerna.


Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerSveriges AnnonsörerAnders EricsonOMDStaffan SlörnerCarl Wåreus

Som Dagens Media tidigare har berättat så kräver i år tv-kanalerna detaljplaner för kampanjer redan vid årsavtalsförhandlingarna. Principen för avtalen är ”först till kvarn”. De annonsörer som haft sin planering i ordning har kunnat teckna sina avtal medan andra hamnat på efterkälken. På grund av tv-kanalernas nya direktiv har merparten av årsavtalen tecknats redan från i januari, istället som tidigare år, från mars.

Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer uppmanar kunder som är beroende av tv att påskynda processen:

– Vill man in i tv nu måste man ha en plan. På kort sikt är det redan för sent. Det är viktigare nu att skaffa årsavtal än det varit på ett par år. Annonsörernas utdragna budgetprocess och kanalernas nya direktiv har skapat villervalla på marknaden.

– Det har aldrig tidigare hänt under mina år i branschen att det varit fullt i tv i januari. Nu är situationen den att alla inte kommer in med sina kampanjer, säger Carl Wåreus, client service director på OMD.

Mediebyråerna drabbas också av uteblivna intäkter och extraarbete då planerade kampanjer går i stöpet. Kontakterna måste då jagas in via andra medier.

– Det är ju inte så att vi kan betalt en gång till av kunden för att medierna är slutsålda, säger Carl Wåreus.

Staffan Slörner:

– Hade jag varit beroende av tv hade jag agerat fort, eller satt mig   ner och räknat på hur man kan få kontakterna på att annat håll.

Bättre framförhållning gagnar både mediebyråerna och annonsörerna som då får bättre kampanjer. Carl Wåreus tror att årets situation kan fungera som en välbehövlig väckarklocka för annonsörerna. Han kräver bättring.

– Det behövs inte fler personer på avdelningarna för att få det här att fungera, vad som behövs är mer ordning.

Ander Ericson, vd på Sveriges Annonsörer:

– Mediebyråerna får gilla läget. Det här är ett resultat av att mediemixen är betydligt mer komplicerad i dag. Det tar längre tid att planera när det inte bara handlar om bio och helsidor. Så här ser verkligheten ut.

Hur har annonsörerna drabbats av den här sena planeringen?

– Det här handlar om företagens interna processer, marknadschefen sitter inte med hela makten i sin hand. Det finns problem men inte värre än att de går att lösa. Däremot tror jag inte att budgetprocessen kan kortas ner.

Martin Schori

Henrik Widell


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.