Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Wallstreet tar över Globen

Publicerad: 18 December 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:00

Göteborgsbaserade Wallstreet förgrenar sig utåt landet. Nästa år tar utomhusbolaget över försäljningen på Globens storbildsskärm.


Ämnen i artikeln:

WallstreetClear ChannelJCDecaux

Försäljningen för Globen är Wallstreet Medias första etablering i Stockholm.

Och det är just på digitala ytor som bolaget – som numera är helägt av Stampen Media Partner – växer snabbast.

Efter förvärvet av Rubus Media den 1 september i år har bolaget gått från att endast ha en digital skärm till dagens tio skärmar.

Det gör att bolaget inför 2013 justerar priserna uppåt.

– Det blir inga jätteskillnader, utan det handlar om en ökning på 2–3 procent. Men i gengäld har vi förlängt annonserings­perioden och håller nere antalet kampanjer, vilket ger våra kunder en högre share of voice, säger Wallstreet Medias avgående vd Christian Eriksson.

Även Clear Channel höjer priserna nästa år, på de ytor som har störst efterfrågan. I Stockholm höjs priserna med uppåt 10 procent.

– Där har vi bra tryck och tror att vi har utrymme för att höja. I princip varje stor nationell kampanj behöver ju gå i Stockholm, säger Ola Klingenborg, vd på Clear Channel.

Bolagets största konkurrent, JCDecaux, lämnar däremot de flesta priser oförändrade nästa år.

– Vi gör vissa lokala prisförändringar där vi ökat antalet ytor, men vi höjer inte på riks eller storstad. Vi tycker att marknaden är stark, men det finns ingen anledning att höja priserna, säger Lotta Hänsel, försäljningschef på JCDecaux.

Rådgivaren om utomhus – Eva Thorstensson, printchef Mediacom

– Jag tycker det är lite vanskligt av Clear Channel att höja priserna i dessa tider och det blir nog inte helt lätt att plocka hem prisökningarna. Samtidigt konkurrerar de med JCDecaux också i Stockholm, även om de inte är lika stora. Istället kan det leda till diskussioner om nettopriset.

Vad tror du om utomhusmarknaden nästa år?

– Det blir tufft att gå in i nästa år. Bolagen har så klart en förhoppning om att öka sin andel av mediekakan, men också öka sina egna marknadsandelar. Det är ju främst på det digitala man vill se en utveckling, men där kommer det också in många nya aktörer.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.