Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Volvo prisas för webb-tv

Publicerad: 25 Maj 2011, 07:06
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:09

lanseringen av en ny lastbil intresserar inte många. Men, för en inbiten skara är det en stor händelse. När Volvo lastvagnar lanserade FMX använde de Youtube – för att nå dem som är passionerade lastbilsälskare.


Ämnen i artikeln:

GuldbladetVolvo Lastvagnar

Filmklippen om den nya modellen FMX på Youtube visar allt från testkörningar av fordonet till inredningstips för hytten. Flera av klippen har visats mer än 40 000 gånger och i diskussionsfältet hörs röster från hela världen som har åsikter om den nya Volvo-lastbilen.

– Det är en smal målgrupp vi försöker nå men det finns forskning som visar att ju mer nischad målgruppen är, desto större är passionen. Här erbjuder vi ett forum för dem som är passionerat intresserade av lastbilar att mötas, säger Niclas Hermansson, kommunikationsstrateg för sociala medier på Volvo Lastvagnar.  

Kampanjen har vunnit pris i Epica och är nominerad till Guldbladet. Youtube är bara en del i Volvo Lastvagnars nätverk av sociala medier. Den globala Facebook-sidan är navet i kommunikationen. Under den finns landsspecifika Facebook-sidor som underhålls av speciellt ansvariga i varje land.

Företaget har också startat det internationella diskussionsforumet World Trucker för att ytterligare stärka kontakten med målgruppen.

– I kampanjen för FMX agerade Facebook trafikdrivare åt Youtube. Vi samlade upp de intresserade på den lokala marknaden och slussade dem vidare. Ser man till alla våra marknader sammanlagt så blir målgruppen till slut ganska stor.

Utöver ökad uppmärksamhet resulterade kampanjen också i en försäljning av FMX som överträffade prognoserna.

Volvo Lastvagnar har varit igång med sin Youtube-kanal i två år och är för tillfället mitt inne i ett projekt för att se över sina sociala medie-strategier.

– Vi har fått en hel del feedback från användarna vad de vill ha och börjar nu få klart för oss hur vi ska formera oss i de sociala medierna framöver. Den stora utmaningen är hur man från huvudkontoret effektivast ska kunna ha en stark lokal närvaro. Det är en viktig fråga.

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

GuldbladetVolvo Lastvagnar

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.