Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Voddlers sälj redan igång

Publicerad: 23 September 2009, 07:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:10

Flera annonsörer är klara


Annonsörerna står redan på rad när Voddler ska göra det Spotify har gjort för musik – fast för film. Joosts misstag tänker de inte göra om.

– Det är friheten som har drivit hela internet och den friheten vill vi ta till tv:n, säger Björn Isakson, försäljnings- och marknadschef på Voddler.

Företaget har funnits sedan 2005, och har i dag ett 30-tal anställda. Video-tjänsten lanseras i höst, men är redan öppen för en testgrupp.

Trots avsaknad av marknadsföring har över 100 000 personer registrerat sig för att få en inbjudan till tjänsten. På auktionssajten Tradera säljs inbjudningar för över 1 500 kronor.

I medier har bolaget fått mycket uppmärksamhet och ofta dras paralleller till svenska musiktjänsten Spotify. Liksom för musiktjänsten ligger mycket av arbetet i att få med sig bolagen som sitter på rättigheterna.

– Vi avslöjar inte i dag vilka vi har avtal med, men arbetet med rättighetsinnehavare går jättebra, säger Björn Isakson.

Hos strömmad tv, som TV4:s och SVT:s Play-tjänster, finns stora kostnader i själva distributionen. Hos Voddler ligger materialet ute hos användarna och därmed är distributionskostnaden nästan nere på noll kronor, vilket enligt företaget snabbare ska ge en lönsam reklamfinansierad verksamhet.

Liksom hos Spotify kommer tjänsten lanseras i en reklamfinansierad version och som betaltjänst.

Enligt Carl Falkenberg, annonschef på Voddler, förs diskussioner med både mediebyråer och annonsörer. Flera annsörer är redan klara inför lanseringen i höst.

– Vi har haft de flesta mediebyråer med 10-15 personer på besök här för att visa tjänsten. Vi ser oss varken som tv eller webb-tv utan tar det bästa från båda världarna, säger Carl Falkenberg.

Redan i dag är bland annat Audi, Panasonic och Bredbandsbolaget betalande annonsörer i tjänsten. I dag används enbart vanliga tv-spottar innan en film går igång men när tjänsten lanseras under hösten ska fler format finnas.

– Vi har även fått förfrågningar från annonsörer som vill synas i olika sammanhang kring filmerna, till exempel när man pausar en film. En del format som kommer under hösten är dessutom interaktiva och låter tittaren klicka vidare direkt i reklamen, säger Carl Falkenberg.

Han framhåller Voddlers möjligheter att kunna styra reklamen till specifika målgrupper och möjligheterna att göra reklam runt en speciell film.

– I Voddler syns reklamen även i en attraktiv miljö med mycket hög kvalitet. Tittarna är också framåtriktade, Voddler är inget som bara står på i bakgrunden, säger Björn Isakson.

Spottarna köps med ett CPT-pris men Voddler vill inte säga vad det kostar.

För ett par år sedan var Niklas Zennströms Joost en het nykomling. I dag finns bolaget inte kvar på den svenska marknaden och har blivit omkört av bland annat amerikanska Hulu.

– Skillnaden är att Joost hade dålig kvalitet och ett mindre bra innehåll. De försökte göra tv-kanaler på nätet. Vi gör något helt annat, säger Björn Isakson.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.