Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

Vit choklad lanseras på nätet

Marabou går kunderna till mötes och lanserar sin första vita chokladkaka.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Publicerad: 01 September 2010, 06:25
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:40

Ämnen i artikeln:

Kraft FoodsOgilvyPrimeMarabou

Den vita chokladen, Marabou Vintervit, kommer i begränsad utgåva senare i höst. Lanseringen smygstartade i förra veckan med en Facebook-grupp där de första som anmälde sig fick ett smakprov.

De tusen utlovade chokladkakorna tog slut på ett par timmar och ytterligare drygt 2 000 personer står i kö.

– Redan tidigare fanns det en Facebook-grupp med krav på att vi skulle göra vit choklad, så vi visste att intresset var stort, säger Malin Jönsson, marknadschef för Marabou på Kraft Foods.

Det är utgångspunkten för lanseringen av den vita chokladen.

– Strategin för Vintervit är att arbeta med förväntan eftersom vi vet att efterfrågan är väldigt stor. Vi berättar om lanseringen men håller på produkten.

Facebook har blivit en allt viktigare del av marknadsföringen för Marabou. I juni vann Marabou, Prime och Ogilvy ett guld och ett silver i Cannes Lions för Räddajulen.nu, där Facebookanvändare röstade om vilken bit i Aladdin-asken de helst ville behålla.

– Vår närvaro i sociala medier tog fart på allvar med Aladdin-kampanjen. Marabou är ett känt varumärke som de flesta har haft en relation till sedan de var barn. Därför lämpar det sig väldigt bra att föra en dialog med kunderna i sociala medier, och låta dem vara med och påverka, säger Malin Jönsson.

Hon betraktar fortfarande de köpta medierna som huvudkanal, med sociala medier som ett komplement. Framför allt stortavlor har spelat en viktig roll i marknadsföringen av det nya ”limited edition”-sortimentet, och sommarens nyhet Marabou Polka lanserades med en eventturné genom Sverige.

– Vi har inte minskat de traditionella medieköpen trots att vi har ökat i sociala medier, säger Malin Jönsson.

Marabou (Kraft Foods)

Reklambyrå: Ogilvy

Pr-byrå: Prime PR

Webbyrå: Gimlet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.