Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

”Visar på driv och ambition”

Publicerad: 19 Februari 2013, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:54

Att göra praktik utomlands kan vara ett sätt både för elever och för skola att marknadsföra sig själva internationellt. Men populärast är fortfarande att göra praktik i Sverige.


Ämnen i artikeln:

BerghsMedieinstitutet

– De som gör praktik utomlands är de som hörs mest, det kan i flera fall vara de historierna som berättas. Men de utgör en liten andel av alla studenter som gör praktik.

Det säger Camilla Wallander, vd på Berghs School of Communication. I samtliga klasser är det ett fåtal som valt att göra praktik utomlands medan undantaget är Interactive Communications, där hälften av studenterna gjort det. London och New York är de mest populära destinationerna. Men flest föredrar praktik i Sverige.

– Det handlar mer om ifall man passar på en stor eller liten byrå. Om man har två praktikperioder vill man gärna prova både och. År två handlar mycket om att knyta kontakter som kan leda till arbete, och då vill de flesta vara i Sverige, säger Camilla Wallander.

För skolans del är det inte viktigt att elever gör praktik i andra länder, menar hon. Det är student­ernas egna val.

– Vi är ute och representerar Berghs i världen på olika sätt. Seminarier och olika tävlingar är mer intressant.

På Medieinstitutet och Akademi Båstad är praktik utomlands inte särskilt vanligt.

– I första hand utbildar vi för Sverige, men alla företag är ju globala, så studenterna måste förbereda sig på en miljö som är internationell, säger Runo Lundström, vd på Medieinstitutet, som bland annat haft elever som gjort praktik i London och New York.

Helene Björklund, utbildningsledare på Akademi Båstad, skulle gärna se att fler gjorde praktik i ett annat land.

– Det visar på driv och ambition, att man vill se världen och få en annan aspekt på branschen utifrån ett annat land. Jag skulle se det som positivt.

Johannes Hobohm läste till operativ projektledare på Berghs 2010–2011 och gjorde sin två veckors praktik i London på den digitala reklambyrån Wednesday.

– De har gott rykte och jag hade en ingång där. Jag hade också ett sug efter att vara i London. Hade det varit en längre praktik hade det varit ett större beslut, säger han.

För Johannes Hobohm ledde praktiken inte till jobb, men många kontakter.

– På två veckor hinner man knappt lära sig hur skrivaren fungerar. Det är kul att vidga spelplanen, men samtidigt, om man är verksam i Stockholm och har ett socialt nätverk där kanske man ska lägga krutet på en praktik där. Det är praktik och sommarjobb som leder till jobb, så man ska inte slarva bort det.

I dag är Johannes Hobohm del­ägare i ett eget produktionsbolag som har varit med och producerat filmer som ”Snabba cash 2” och ”Snabba cash 3”. Samtidigt utbildar han sig till jurist.

– Jag hade en bakgrund i branschen innan jag började på Berghs, så jag tog vid där.

Johannes Hobohms bästa praktiktips

Sök i tid och ligg på. Skicka inte ett mejl och vänta på att någon ska svara. Gå dit, lämna in en flaska Pommac eller buda över pizzor. Ingen har någonsin bjudit in mig att jobba hos dem. Jag har tagit den platsen själv.

Om du har en kort praktik: Försök att via mejl och telefon skapa kontakter på företaget innan du börjar. Ta reda på vad som förväntas av dig. Då slipper du slösa två dagar på att gå runt och hälsa på folk och förklara vem du är.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

BerghsMedieinstitutet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.