Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Få hela storyn –

Starta din prenumeration.

Upptäck våra fördjupande analyser inom medier och marknadsföring

Prenumerera

Strategi och analys

Vinst på nätet ger intäktsras

Lokaltidningarna går bättre och bättre på nätet. Men samtidigt tappar papperstidningarna i upplaga.


Publicerad 2011-03-30 04:22

Ämnen i artikeln:

TNS Sifo

Dela artikeln:

Siffror från TNS Sifo visar att de lokala morgontidningar som ökar trafiken på sina sajter tappar i upplaga.

Exempelvis Västerbottens-Kuriren har sedan 2007 ökat antalet unika webbläsare med drygt 20 procent per år, samtidigt som papperstidningen årligen tappat 3 procent i upplaga. För Västmanlands Läns Tidning är motsvarade siffror 15 respektive minus 4 procent, och för Norrländska Socialdemokraten 20 respektive drygt minus 4 procent.

Norrländska Socialdemokraten, NSD, har de senaste åren jobbat för att vrida papperstidningen mer mot fördjupning och analys, medan sajten får stå för den snabba realtidsrapporteringen, interaktivitet och rörlig bild.

– Vi ser webben och pappret som samma varumärke, men två olika produkter. Sett till räckvidd så har papperstidningen lika många läsare idag som för ett år sedan, och vi har aldrig tidigare haft så många läsare som nu om man slår ihop papper och webb, säger Anders Ingvarsson, chefredaktör och ansvarig utgivare på NSD.

Risken med att papperstidningarna tappar läsare medan webben ökar är att intäkterna sjunker då tidningarna inte får lika bra betalt på nätet.

– Det här är en utveckling som vi till viss del kan påverka genom att göra pappret så angeläget att folk vill läsa tidningen även i framtiden. Digitaliseringen är inget vi kan förhindra, utan något vi måste förhålla oss till.

Att så som aftonbladet.se och gp.se börja ta betalt för en större del av innehållet på nätet tror Anders Lithner, analytiker på TNS Sifo, kommer att bli nästa logiska steg för dagspressajterna.

– Flyttar läsarna dit så måste man ta betalt även där, säger han.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.