Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Vinnare: digitalt och egna kanaler

Publicerad: 22 December 2010, 07:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:26

Nio av tio storannonsörer lägger mer pengar online nästa år. Hälften av dem planerar att flytta pengar från köpta medier till egna kanaler.


Det står helt klart att Sverigesannonsörer fortsätter förflyttningen från traditionella medier till digitala. I Dagens Medias enkät medlandets 50 största annonsörer säger 9 av 10 av de som svarar att de ska ändra nästa års mediemix att budgeten för online ska öka.

– Vi har under flera år ökat investeringarna i digitala medieroch ökar andelen även nästa år, säger Johan Rosenblom, marknadschefför Media Markt.

Andra exempel är Procter & Gamble, Bauhaus och Carlsberg. Volkswagen satsar också online och planerar att flytta pengar från tv till webb-tv.

En annan tydlig trend är att flytta pengar från köpta medier till egna kanaler. Så gör bland annat de tre största annonsörerna – Ica, Telia och Coop.

– Butikerna är den viktigaste kanalen av alla, säger Magnus Wikner, marknadschef på Ica. Telia ska satsa på att bättre integrera egna kanaler, som webben, sociala medier och butiker i företagets reklamkampanjer.

– De stora annonsörerna minskar sin volym i köpta medier, men den totala volymen medieköp minskar inte. Dels för att vi ser en tillväxt i marknaden och ekonomin, dels för att egna medier ofta behöver bred masskommunikation för att fungera bra, säger IRM:s vd Magnus Anshelm.

Knappt hälften av annonsörerna som ska ändra sin mediemix planerar högre investeringar i sociala medier. Enkätsvaren stämmer överlag väl överens med IRM:s prognosför nästa år. Den pekar på en fortsattstrukturell förändring från traditionella medier till online.

– Snacket om bannerns död är helt fel, säger Magnus Anshelm.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.