Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

Ving etta – men nära att petas

Ving bytte logga och Apollo tog hjälp av en grekisk gud för att locka fler resenärer. Fortfarande är det Ving som är konsumenternas förstahandsval, men medan Apollo ökar i popularitet tappar Ving.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Publicerad: 05 Februari 2013, 22:00
Uppdaterad: 06 December 2015, 13:56

Ämnen i artikeln:

VingApolloNepa

Det visar en undersökning som Nepa gjort på  uppdrag av Dagens Media.Under perioden oktober-december fick cirka 1 600 personer frågan: ”Om du idag skulle boka en semesterresa, för sommar- eller vintersemester, vilken rese­arrangör skulle du troligen välja i första hand?”

Flest svarade Ving på frågan, tätt följt av Fritidsresor. Men jämfört med förra kvartalet har Vings varumärkespreferens – som alltså inte bygger på försäljningsresultat utan på konsument­ernas relation till varumärket – minskat med 10 procent.

Bland kvinnor har man tappat ännu mer.

– I slutet av året har Ving haft ett tydligt preferenstapp bland 30–40-åringar, en grupp de tidigare ser ut att ha satsat på, säger Linus Blom, strateg på Nepa.

Det var i slutet av december som Ving gjorde om sitt reklammanér och presenterade sin nya hjärtformade logga tillsammans med budskapet ”Holiday is where the heart is”.

Vings tapp var väntat, enligt marknadschefen Claes Pellvik.

– Vi gick igång med ett profilskifte och bytte logga och manér i slutet av december. I och med det låg vi lågt under hela fjärde kvartalet. Vi har haft rekordliten närvaro i medier. I det korta perspektivet får det konsekvenser.

Claes Pellvik menar att det tar tid innan kunderna tar till sig ett nytt manér, men att responsen varit positiv. Reklamfilmen där en pojke klär ut sig till prinsessa och tidningsannonsen där ett homosexuellt par pussas i en solstol har fått uppmärksamhet i sociala medier.

I samma veva som Ving bytte Apollo reklamkoncept och tog in guden Apollo som frontfigur för sina kampanjer. Mellan tredje och fjärde kvartalet ökade Apollo också sina medieinvesteringar rejält, från 13,9 miljoner kronor brutto till 37,2 miljoner kronor.

Offensiven gav resultat försäljningsmässigt. Försäljningen ökade med 44 procent på en månad jämfört med samma period året innan, enligt Apollo.

Också när det gäller varumärkespreferens går Apollo framåt något, enligt Nepas undersökning. Men Linus Blom, strateg på Nepa är ändå förvånad.

– Om man har dubblerat budgeten för sina medieköp bör man kunna förvänta sig mer effekt på preferensen. Men Apollo kanske har satsat på en säljdriven kampanj, snarare än en varumärkesbyggande.

Marie Lindqvist, nordisk marknadschef på Apollo, säger att det är lite för tidigt att dra några slutsatser av effekterna av profilförändringen.

– Vi arbetar ständigt med att öka preferensen, men det är en hård match. Vi ökar våra medieinvesteringar under december, januari och februari. Det vi har kunnat se hittills är att vi har lyckats nå fram till yngre och det är vi glada för. Vi vill fylla på bredden.

Medieinvesteringar 2012

Så mycket pengar har charterbolaget lagt på medieköp under tredje och fjärde kvartalet 2012. Siffrorna är brutto.

Ving

Q3: 31,5 miljoner kronor

Q4: 20,7 miljoner kronor

Apollo

Q3: 13,9 miljoner kronor

Q4: 37,2 miljoner kronor

Fritidsresor

Q3: 17,4 miljoner kronor

Q4: 20,2 miljoner kronor

Solresor

Q3: 3,9 miljoner kronor

Q4: 8,9 miljoner kronor

Airtours

Q3: 6 miljoner kronor

Q4: 1,3 miljoner kronor

Detur

Q3: 4,7 miljoner kronor

Q4: 3,8 miljoner kronor

Källa: TNS Sifo

Ämnen i artikeln:

VingApolloNepa

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.