Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Ving bygger om sin reklam från grunden

Publicerad: 14 Februari 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:31

Med nya reklamkonceptet ”Ett nytt land” flyttar Ving fokus från sina hotell till hela semesterupplevelsen. Men, det är bara första steget i bolagets nya varumärkestänk.


Ämnen i artikeln:

Ving

Det är med stora förändringar som charterbolagen går in i 2012.

I höstas dumpade resejätten Ving, som investerade över 100 miljoner kronor brutto i medieutrymme förra året, både profilen Maria Montazami och manéret ”Bo bättre” för att istället satsa hårt på den nya payoffen ”Ett annat land”.

Konkurrensen mellan charterjättarna har hårdnat rejält.

Det är bakgrunden till att Ving nu ser över sitt varumärke. Till skillnad från konkurrenterna är Vings målgrupp framför allt familjer och par i 30-årsåldern, därför är helheten viktig.

– Vi insåg att flera av våra konkurrenter började kopiera oss och prata om hotellen i sin reklam. Vi vill sticka ut och inte bli så generiska, därför byter vi manér. Vi skruvar också bildspråket i en annan riktning för att sticka ut mer, säger Vings marknadsdirektör Annika Heinmetz.

Den första kampanjen med resejättens nya manér hade premiär i december och gick i tv och i print. De svartvita bilderna skiljer sig markant från Vings tidigare reklam.

– Ja, det är ett helt nytt tänk kring strategi och inriktning på vår marknadsföring.

Kampanjen är det första steget i charterbolagets nya varumärkesresa, som ska sätta upplevelser och känslor i fokus.

– Vi vill prata om själva känslan när man längtar efter semestern och hur man vill ha det när man kommer fram. Vår nya varumärkespositionering märks redan i de första annonserna i kampanjen.

En tydlig skillnad är att bolagets hotellverksamhet tar mindre plats i reklamen. Istället ska varumärket laddas med värden som förväntningar, upplevelser och minnen.

– Det handlar om att få fram ett helhetsbudskap, att vi tar hand om allting kring resan och att vi har gjort det i över 50 år.

Viktigt är också det nya bildspråk med svartvita och stilistiska bilder som Ving arbetat fram tillsammans med sin reklambyrå Forsman & Bodenfors.

– Vi vill ta ett steg bort från generiska bilder med en strand, hav och starka färger och istället skapa en skön och avkopplad känsla som känns mer äkta. Det ska utstråla lugn och att vi har tänkt på alla detaljer och att vi står för omtanken.

Ving

Reklambyrå: Forsman & Bodenfors.

Mediebyrå: OMD.

Medieköp 2011: 100,4 miljoner kronor brutto.

News Pilot


Ämnen i artikeln:

Ving

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.