Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Vill utmana Stockholmsbyråerna

Publicerad: 23 November 2011, 09:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:49

Embrink Design dukade under i spåren av finanskrisen. Nu bygger grundaren Mats Dafnäs, 62, Uppsalabyrån Zellout. "Jag har inte haft så här roligt på jobbet på sju år", säger han till Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

Zellout

Mats Dafnäs möter Dagens Media på den relativt nyligen ombyggda tågstationen i Uppsala. Under den tio minuter långa promenaden genom centrala Uppsala på väg mot Zellouts kontor berättar han om Uppsala – och om sina planer på att en gång bli historielärare.

– Här på övervåningen under­visade Linné sina elever, säger Mats Dafnäs när vi passerar huset där Carl von Linné bodde och som i dag är ett museum.

Han berättar om det gamla Råd­huset som ska bli Uppsalas svar på NK, och vars ägare Atrium Ljungberg är en kund till Zellout.

Det märks att Mats Dafnäs vurmar för hemstaden som han flyttade till för att studera 1968. Efter en examen som civilekonom blev han kvar.

– Jag blev genast förälskad i Uppsala och jag brinner verkligen för staden. Jag är uppvuxen på en liten ort i Närke och när jag flyttade hit tänkte jag att äntligen får jag bo i en stad, säger Mats Dafnäs.

Vi passerar Västmanlands-Dala nation. En utpräglat modernistisk vit kub, designad av den finländske arkitekten Alvar Aalto.

– Det är hit som de arkitektintresserade som besöker Uppsala kommer.

Vid Zellouts kontor möts vi av en imponerande tegelbyggnad med vita kolonner som håller upp en balkong. Huset, som byggdes 1899, påminner lite om en typisk amerikansk östkustbyggnad och går under namnet Villa Isola.

Hit flyttade Zellout för ett år sedan, i samma veva som grundaren Tommy Lindgren rekryterade Mats Dafnäs till byrån som partner.

Mats Dafnäs drev under 19 år design- och varumärkesbyrån Embrink Design.

Byrån hade aldrig gått med förlust – trots det knäcktes den 16 man starka byrån på mindre än sex månader, när kunderna under finanskrisen ströp investeringarna.

I maj 2009 var konkursen ett faktum. Mats Dafnäs blir märkbart tagen när han pratar om sin gamla byrå.

– Konkursen var verkligen en identitetskris och det var först när jag landade här på Zellout efter 1,5 år som jag kände att jag hade bearbetat det. Det var jävligt jobbigt. Men jag känner stolthet över vad vi åstadkom och stolthet över medarbetarna.

Planen var först att driva delar av verksamheten vidare i ett nytt bolag genom att göra en rekonstruktion.

Men det satte banken stopp för.

– Banken tog hellre förlusten. Det var bittert när vi hade varit kund hos dem i 19 år. Men så här i efterhand tycker jag att det var bra, annars hade jag inte varit här på Zellout i dag.

Zellout, som tidigare var en mer traditionell reklambyrå, har sedan Mats Dafnäs kom in tagit klivet till att bli en varumärkes- och kommunikationsbyrå med allt från digitalt till pr och event i portföljen.

– Zellout har mött den efterfrågan som funnits här, men nu blir Uppsala en allt mer intressant region.

Uppsala uppskattas att få 200 000 invånare detta år, vilket gör att man räknas som storstad.

Regionen Uppsala/Stockholm beräknas växa med 800 000 invånare de kommande 20 åren, enligt Handelskammaren.

Då ökar konkurrensen för de lokala företagen, samtidigt som nya bolag etablerar sig i staden.

– Uppsala är egentligen fyra marknader – vi har näringslivet, den offentliga sektorn, akademien och kyrkan. Eftersom den offentliga sektorn är så stor så är staden konjunkturokänslig.

Zellout har det senaste året fått in kunder som GE Healthcare, Upplands Lokaltrafik och Mälarenergi.

Samtidigt har personalstyrkan vuxit från 8 till 17 anställda.

– Vårt mål är att bli nummer ett i Uppsala och att bli en av de bästa landsortsbyråerna. Vi vill utmana Stockholmsbyråerna om rikskunderna.

Den stora skillnaden jämfört med Stockholmsmarknaden är att i Uppsala är kunderna antingen lokala eller globala, som GE Health­care, berättar Mats Dafnäs.

– Jag tycker att det är stimulerande med lokala kunder eftersom man kan vara mer nära och man kan tänka nytt lokalt. Men utmaningen är fortfarande lika stor.

Och trots att Mats Dafnäs börjar närma sig pensionsåldern har han inga planer på att trappa ned.

– Redan vid 25 års ålder sade jag att jag vill jobba tills jag är 70 år. Det är viktigt att vara passionerad.

Mats Dafnäs

Ålder: 62 år.

Familj: Fru och två vuxna barn.

Bor: Granne med Linné­trädgården i centrala Uppsala.

Fritid: Leder passet Medel styrka på Friskis & Svettis. ”Jag upptäckte av en slump att man kan parta på gympa­golvet.”

Fyra snabba

Uppsala – Stockholm

Lokal reklam – nationell reklam

Uppsala Nya Tidning – Dagens Nyheter

Event – Tv-spot

”Tv är ju roligt, men med tanke på det lokala väljer jag event. Virtuella och fysiska möten är den utveckling vi ser när det gäller marknadsföring som skapar relationer”.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Zellout

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev