Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Vilken byrådisciplin anser du ligger bäst till för att ta ägarskapet över morgondagens kommunikationsidéer?

Publicerad: 12 Maj 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:01


Anna Hjalmarsson

Vd, Zenith

– Min åsikt är att det inte finns ett svar på den här frågan, och jag vet inte om jag tycker att den är helt rätt ställd. De byråer som kommer att finnas i framtiden behöver behärska mer än den stora idén, även om den givetvis fortsatt är mycket avgörande för kommunikationens framgång.

– I dag är det fler saker som hänger ihop med den stora idén, till exempel ny teknologi och datadriven insikt/optimering, och då knyts även pr till detta. De byråer som kommer att jobba med den stora kommunikationsidén är de som kan knyta ihop idé, ny teknologi och data bäst. Antingen själva eller genom samarbeten med andra byråer. Då spelar det ingen roll om de är mediebyrå, reklambyrå eller content.

Patrik Westander

Vd, Westander

– Skiljelinjen går mellan kvalitetsbyråer och lågprisbyråer, inte mellan olika byrådiscipliner. Kvalitetsbyråer som Forsman & Bodenfors och JKL har mer gemensamt med varandra än med lågprisbyråerna inom sina respektive discipliner. Kvalitets­byråer kan möta kundernas efterfrågan på kvalificerad rådgivning och har lättare att få förtroendet att leverera ”de stora idéerna”. Men det är samtidigt viktigt att det är kunden själv som äger sin egen kommunikation.

Elin af Klintberg

Creative director, Klintberg Niléhn

– Jag är ju högst partisk i frågan, men mitt svar blir självfallet contentbyråerna eftersom de är de enda som sitter med helhetsperspektivet, från varumärke till innehållsfrågor.

Göran Åkestam

Vd och copy, Åkestam Holst

– Den som bäst kan visa att man tillför affärsnytta och kan förvalta marknadsinvesteringarna mest produktivt. Och då måste man klara att kombinera tre saker: affärsförståelse, kommunikationskunnande och kanalkompetens. Den första delen handlar om insikt och strategi, den andra om talang och hantverk, och den tredje i hög grad om anpassning och innovationsförmåga. I min värld beskriver det, kanske inte så överraskande, det som framgångsrika reklambyråer alltid har varit duktiga på, även om verktygen förändras.

– Det betyder inte att reklambyrån ska göra alla konsulternas jobb, vi kommer alltid vara beroende av goda samarbeten med olika specialdiscipliner.

Fredrik Oscarson

Vd och grundare av Mobiento

– Vi lever i en digital era. Människor lever digitala liv och kommunicerar och konsumerar primärt i digitala kanaler, medan företag bygger sina verksamheters framtid på att helt eller delvis förlita sig på digitala kanaler och tjänster. Byråers förståelse för teknologi och djup insikt i det digitala beteendet har därför blivit helt avgörande, i synnerhet när vi inte längre bara basunerar ut budskap (som de traditionella byråerna” är experter på) utan företag förväntas erbjuda smarta och värdeskapande tjänster som bygger relationer mellan företag och kund. Vem är då bättre lämpad att leverera de stora idéerna än specialiserade digitalbyråer.

Thomas Weigle

Chief strategy officer, Carat

– Jag tror att det handlar om två olika byrådiscipliner. Först måste någon skapa ramverk och arkitektur för hur alla kommunikationsytor hänger samman. Det har mediebyråerna i särklass bäst förutsättningar, eftersom vi sitter på data om hur människor beter sig och responderar på all kommunikation oavsett kanal. Sedan måste någon fylla alla kommunikationsytor med innehåll. Här tror jag att vi kommer att få se en ny typ av byrå växa fram, en hybrid mellan reklambyrå och contentbyrå där planners och konceptkreatörer samarbetar med redaktörer, researchers och andra kompetenser som har förmågan att producera och anpassa stora mängder innehåll för olika plattformar och ytor.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.