Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Viking Line i ny reklamoffensiv

Publicerad: 2 Februari 2011, 08:52
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:23

I jakten på nya målgrupper gör Viking Line en stor offensiv för att locka ryska kryssningsresenärer. Samtidigt satsar både Tallink Silja och Birka Cruises hårt på sin marknadsföring.


Ämnen i artikeln:

Viking LineBirka CruisesTallink Silja

Slaget om Östersjön hårdnar. Rederierna jagar nya målgrupper samtidigt som Viking Line förbereder en reklamoffensiv i Ryssland.

– Konkurrensen mellan rederierna är en strid på kniven, säger Per Jute, marknadschef på Viking Line.

De två stora rederierna på Östersjön, Tallink Silja och Viking Line, kämpar om marknadsandelar genom att leta nya kundgrupper – Viking Line genom att börja marknadsföra sig i Ryssland.

– Ryssland är en stor marknad och ryssarna reser mycket. Den som tar en sväng till Djurgården en lördagsmorgon förstår vad jag menar, säger Per Jute.

Med 123 bruttomiljoner investerade i reklam förra året var Viking Line branschens största annonsör. Om Rysslandsoffensiven innebär än större mediebudget är ännu inte klart. Rederiet vill ha positionen som det prisvärda och partyglada alternativet och har sedan 2004 använt dansande människor i manéret ”Östersjöns hetaste dansgolv”.

– Konceptet har fungerat bra, varit tydligt och gett hög likability. Det håller än, men framöver ska vi bredda det, hur är ännu inte spikat.

Östersjöns största rederi är Tallink Silja, men med 119 bruttomiljoner 2010 är de bara nummer två vad beträffar medieköp. Företaget använder inte ett sammanhållet manér utan lyfter fram destinationer och temakryssningar.

– Tidigare använde vi konceptet ”En ocean av upplevelser”. Reklamen följer nu andemeningen då upplevelserna står i fokus, säger Irene Kiisk, marknadsdirektör på Tallink Silja.

Rederierna vill i dag attrahera resenärer med mer än billig taxfreesprit och lockar med olika teman, allt från heavy metal- till fitnesskryssningar. ”Let’s dance”-sponsorn Viking Line anordnar till exempel danskryssningar en gång i veckan med programmets juryordförande Tony Irving.

– Att utveckla koncept och hitta nya målgrupper är ett ständigt pågående projekt, men det är mer uttalat i år, säger Irene Kiisk.

Birka Cruises försöker hugga ut en nisch under de två stora som det renodlade kryssningsfartyget. För att skilja ut sig har de valt ett manér med 1950-talskänsla där en smokingklädd sång- och dansman steppar runt på båten.

– Vi sysslar inte med transport utan upplevelser, den känslan ska reklamen spegla, säger Lars Näslund, vd på Birka Cruises.

Birka Cruises kör samma film er i år men ska sedan göra en översyn av reklamen. Redan i år ska rederiet dock förbättra närvaron på nätet.

– Det är en viktig kanal för oss och vi måste helt enkelt bli bättre. 

Henrik Widell


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.