Vikande läsning ger högre priser

Trots fallande räckvidder sänker inte tidskriftsbranschen annonspriserna. Aller Media höjer istället priserna på nästan alla förlagets titlar.

92 av totalt 135 titlar ökar kontaktkostnaden nästa år. Framför allt är det försämrade räckvidder som gör att kontaktkostnaden ökar när förlagen lämnar bruttopriset oförändrat.

Dagens Media har gått igenom totalt 135 titlars annonspriser nästa år. Med hjälp av räckvidder från Orvesto har vi sedan räknat ut kontaktkostnaden.

Aller Media väljer att höja sina bruttopriser för 14 titlar, trots att 17 av 22 titlar tappat i räckvidd.

– För till exempel Elle har vi ett kösystem med stor efterfrågan som vi behöver rätta till, och för vissa titlar har vi inte ökat priset på flera år, säger Lotta Cederbom.

Borde man inte sänka priserna när räckvidden sjunker?

– Vi räknar ju också på inflation, papperspriser och andra kostnader som drar ned intäkten. När man har stor efterfrågan måste man kunna ta betalt, men om vi märker att annonsörerna tycker att det är för dyrt försöker vi hitta andra vägar.

Men det innebär inte ökade rabatter, berättar Lotta Cederbom.

– För höga rabatter är inte trovärdigt och det är heller inte lönsamt. Vi ger hellre bort en sida till en välgörenhets­organisation än att sälja för billigt.

Även Fokus väljer nästa år att höja helsidespriset. Ökningen på 4 000 kronor är den första höjningen sedan tidningen startades 2005, trots att räckvidden ökar varje år.

Men tack vare räckviddsökningen räknar Fokus vd Lars Grafström med en stärkt position på annonsmarknaden gentemot huvudkonkurrenterna Affärsvärlden och Veckans Affärer.

– Vi har haft alldeles för låga priser. Nu är vi fortfarande billigare än Affärsvärlden och Veckans Affärer, men vi har en mycket starkare position på marknaden, säger Lars Grafström, vd på Fokus.

I årets andra Orvesto Konsument var Fokus med sina 73 000 läsare för första gången större än Veckans Affärer, som hade en räckvidd på 70 000 läsare. Dessutom knappade Fokus in på Affärs­världen, som backade till 79 000 läsare.

– Det är klart att vi när en förhoppning om ökade intäkter, men framför allt hoppas vi på en starkare position på marknaden. Det får nu marknaden avgöra, men vår ökade räckvidd borde innebära en högre andel.

Medierådgivaren – Frida Åberg, printchef Carat

– När räckvidderna går ned så blir det ökningar av kontaktkostnaderna om man inte justerar ned priserna. Det leder till ett ännu högre rabattryck i en redan rabattdriven bransch. Och eftersom tidningarna är utbytbara i många segment så blir det svårt att hålla uppe en ökning av kontaktkostnaden.

Varför sänker inte förlagen priserna?

– Som förlag vill man nog inte gärna sänka sina priser. Men istället får man vara beredd på att kanske tappa lite affärer eftersom många annonsörer inte vill betala mer när räckvidderna sjunker.

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2012-12-19 12.02Uppdaterad 2015-12-06 14.00

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: